Heerlijk zo’n zonvakantie, ik ben er zelf ook dol op. Niets lekkerder dan de batterij even opladen in een zonovergoten bestemming of op de lange latten in de bergen. Want juist op een wintersportvakantie kun je ook lekker bruin worden.

Sunweb heeft dokter Leenarts, dermatoloog in het Rode Kruis Ziekenhuis/ Brandwondencentrum Beverwijk uitgenodigd als gastblogger om professioneel advies te geven over zon, huid en vakantie.

wintersport-zonnen

Tijdens mijn spreekuren merk ik dat er vaak onduidelijkheden zijn over zonnen, beschermingsfactoren, voorbruinen en het gebruik van een zonnebank.

Eerst even wat algemene informatie over zonlicht. Zonlicht bestaat uit infrarood licht, zichtbaar licht en uit UVA, UVB en UVC. Van de UV straling  die de aarde bereikt is het grootste gedeelte UVA en  slechts 5 % UVB.

Verbranding door zonnebaden wordt meestal veroorzaakt door UVB licht. Daarom bevatten alle zonnebrandmiddelen UVB filters. UVA stralen leiden minder snel tot verbranding. Vroeger dacht men dat UVA niet schadelijk was, nu weten we dat veel UVA lichtblootstelling ook voor verbranding zorgt en een verhoogde kans op huidkanker geeft. Last but not least is UVA ook verantwoordelijk voor huidveroudering!

Is voorbruinen onder de zonnebank verstandig?

Hier zijn de meningen over verdeeld. Mijn mening (en die van de Nederlandse Vereniging voor Dermatologie) is duidelijk: niet doen!

Natuurlijk word je wel bruin van de zonnebank, maar echt beschermen tegen verbranding doet het niet.

Welke zonnebrandfactor moet ik gebruiken?

De beschermingsfactor van een zonnebrandcrème wordt ook wel SPF (Sun Protection Factor) genoemd. Je huid heeft zelf ook een aantal beschermingsmechanismen tegen verbranding.  Wanneer je huid zonder zonnebrandcrème bijvoorbeeld na 10 min verbrandt, betekent een SPF van 12 dat je huid met deze crème na 12 x10 min  verbrandt. Let op; dit zijn allemaal waarden die getest zijn onder ideale voorwaarden. Dus egaal en dik genoeg aangebracht, zonder transpiratie, zwemmen of sporten .

Als je kiest voor een lage factor moet je dus erg vaak smeren, en dit gebeurt in de praktijk niet.

Dermatologen adviseren factor 15 voor dagelijks gebruik en factor 30 voor op vakantie. Maar ook met een zonnebrandmiddel kan je natuurlijk niet onbeperkt in de zon blijven en wanneer de zon het hoogst staat (tussen 11 en 15 u) sowieso liever uit de zon.

insmeren-zonnebrand

Hoe zit ‘t met parasols, sneeuw en water?

Tijdens een verblijf in de bergen moet  er extra goed gesmeerd worden omdat de zonkracht daar veel groter is.

Veel mensen weten wel dat sneeuw zon weerkaatst, maar ook zand en water doen dit. Water laat UV-licht door en ook onder een parasol zit je niet “veilig” . Een strandparasol houdt ongeveer de helft van de UV-straling tegen, de rest van de straling bereikt gewoon de huid, bv door reflectie…

Dus ook onder de parasol smeren dus!

Lekker kleurtje bijhouden onder de zonnebank?

Iedereen snapt tegenwoordig wel dat te veel zon niet goed is. En eigenlijk is  het allemaal een kwestie van gezond verstand. De meeste mensen in Nederland hebben een licht huidtype, wat gemaakt is voor het Nederlandse klimaat. En we weten allemaal dat je dan soms ook wel eens een zomer hebt met maar 4 zonnige dagen.

Zon met mate is zeker goed voor je; voor je humeur en je vitamine D…Maar om naast die zon-zekere zomerbestemming en last minute winterbestemming ook nog eens onder de zonnebank te gaan liggen, is gewoon teveel van het goede. Daar zijn “ Nederlandse” huidjes gewoon  niet op gebouwd.

GeZONd zonnen dus …

Veilig zonnen op vakantie

08 februari, 2014|0 Reacties

Gerelateerde berichten

Laat een reactie achter