Ik hoefde niet lang na te denken. “Ja, natuurlijk!”, antwoorde ik enthousiast op de vraag of ik voor mijn nieuwe baan een tripje naar Kreta wil maken om met de reisleiding mee te kijken en te ervaren hoe een vakantie voor de gasten van Sunweb er achter de schermen uit ziet. Zodoende stond ik ’s nachts om 04.00 uur op Schiphol.

Vakantiegevoel
Zodra ik richting de gate loop zie ik direct dat voor velen de vakantie begonnen is. Met een lekkere verse kop koffie in de ene hand en een fotocamera in de andere hand zet een man zijn vrouw en dochter op de foto met het mooie, met Sunweb-logo bestickerde vliegtuig. Het is dat ik me enigszins geneer, maar stiekem zou ik ook wel een foto willen maken van het vliegtuig van mijn nieuwe werkgever.

Een leuke film aan boord, een forse rugwind van zo’n 200 km/h en een vrolijke piloot die tevens als gids functioneert – “de mensen aan de linkerkant van het vliegtuig zien hier Santorini liggen en de mensen aan de rechterkant van het vliegtuig kunnen Kreta zien liggen” – zorgen ervoor dat ik binnen een mum van tijd met mijn koffers in de hand de luchthaven van Heraklion (Kreta) uitloop en verwelkomd wordt door een groepje vrolijk zwaaiende mensen met ‘Sunweb’ bordjes in de handen.

“Hoi ik kom van het hoofdkantoor en ik kom met jullie meekijken”, zeg ik tegen de dame die later Michelle blijkt te heten. “Ah dan moet jij Jaap zijn en dan mag je straks met Gijs mee”, zegt ze terwijl ze Gijs aantikt en mij voorstelt. Gijs is een vrolijke jongeman die nadat hij zich aan mij heeft voorgesteld direct onverstoorbaar verder gaat met het verwelkomen van de gasten en ze naar de juiste bus leiden. “Zo hoort het”, denk ik bij mijzelf “de gast staat centraal”.

In de airconditioned touringcar, wederom mooi bestickerd met het Sunweb logo, vertelt reisleider Gijs even enthousiast als duidelijk over wat de vakantiegangers kunnen en mogen verwachten en drukt ze op het hart vooral toch ook erg te genieten van dit mooie eiland. Daar zullen ze vast geen problemen mee hebben. In Chersonissos stappen Gijs en ik uit de touringcar. Gijs wijst me mijn kamer en vertelt dat ik vanavond met hem en collega Dewi mee ga naar het door de reisleiding zelf georganiseerde mezzes diner. De mezzes avond is één van de excursies die gasten kunnen boeken bij de reisleiding.

Excursies
Hoe die excursies geboekt worden, ontdek ik een dag later als ik met reisleidster Irma mee op pad mag. Zij gaat een aantal hotels af op verschillende plekken op het eiland om onder andere de vertrektijden van de transfers en vliegtuigen door te geven, om eventuele vragen van gasten te beantwoorden en om extra informatie over excursies te geven en die ook te boeken voor de gasten. In de hotels waar gasten verblijven die dezelfde dag of een dag eerder zijn aangekomen, geeft ze ook een welkomstmeeting. Tijdens de welkomstmeeting vertelt Irma algemene informatie over de bestemming en over het gebruik van het openbaar vervoer en taxi’s. Ook geeft ze informatie over autohuur en vertelt ze over verschillende excursies. Een markt bezoeken, een jeepsafari, een dagje naar het eiland Spinalonga, het kan allemaal. Irma bespreekt de details van de excursies met de gasten en rijdt vervolgens door naar het volgende hotel om daar weer van voor af aan te beginnen. Na een paar uur rijden over het mooie Kreta is het al donker als we weer bij het kantoor van de reisleiding in Chersonissos aankomen. Hier boekt Irma de excursies direct in om er voor te zorgen dat alle gasten op de dag van de excursie op de juiste tijd op de juiste plek opgehaald worden.

De mezzes avond is een groot succes. In ‘Ano Hersonissos’ (het oude Chersonissos) zitten we lekker buiten op een gezellig, haast pittoresk, pleintje en blijven de lekkere hapjes elkaar opvolgen. Ondertussen worden Gijs en collega Dewi het hemd van het lijf gevraagd door de gasten, die maar al te benieuwd zijn naar het leven als reisleider. Niet alleen de reisleiding wordt het hemd van het lijf gevraagd, de gasten zijn ook erg geïnteresseerd in elkaar. Al met al is het een leuke manier voor de gasten om elkaar en de reisleiding (“Nee, ik heet echt geen Harry!”) te leren kennen en er wordt dan ook lang nagetafeld…

Kreta

Van en naar het vliegveld
De volgende dag begint vroeg, want vandaag is de vakantie voorbij voor een aantal gasten. Reisleidster Anoushka en ik stappen in de mooie Sunweb bus bij buschauffeur Kostas en rijden een aantal hotels af om verschillende gasten op te halen. Waar andere reisorganisaties bij aankomst op het vliegveld de gasten vertellen bij welke check-in balie ze moeten zijn en dan weer weg gaan, gaat het team van Sunweb op Kreta verder. Dat is maar goed ook, want de luchthaven van Heraklion is op z’n zachtst gezegd chaotisch te noemen. De reisleiders helpen de gasten met het inchecken, naar de x-ray om de bagage af te geven (dat is weer op een andere plek) en naar de juiste gates. Dat ook de gasten van andere reisorganisaties deze service wel zouden kunnen gebruiken zie ik alleen al aan het aantal vragen dat zij aan de ‘Sunwebbies’ stellen. Zodra de laatste gasten richting gate vertrekken, lopen we meteen naar de ‘arrivals’.

Het vliegtuig dat vanuit Nederland komt is namelijk 20 minuten eerder geland en de eerste gasten kunnen ieder moment komen. Iedereen wordt door de reisleiding netjes welkom geheten en naar de juiste bus gestuurd. In de bus deelt Anoushka de welkomstenveloppen uit en geeft nog wat extra praktische informatie aan de nieuwe gasten. Nadat iedereen bij het eigen hotel is afgezet stappen ook wij uit. Deze cyclus van gasten opbrengen en wegbrengen doorlopen de reisleiders in het hoogseizoen soms wel 4 keer per dag!

Lokale partner
De reisleiding hoeft gelukkig niet alle excursies en transfers naar het vliegveld helemaal zelf te regelen. Ze worden hierin ondersteund door een lokale partner. Met deze lokale partner zorgt Sunweb er achter de schermen voor zorgt dat alle gasten een onvergetelijke vakantie tegemoet gaan.

Dat ze daar echt alles aan doen, maak ik van dichtbij mee. Tijdens mijn bezoek aan het hoofdkantoor van de lokale partner in Heraklion wordt er keihard gewerkt om een overboeking van een hotel op een voor alle partijen acceptabele manier op te lossen. Dat een overboeking niet zomaar geaccepteerd wordt, blijkt wel uit het feit dat zelfs de betreffende hotelier op het matje wordt geroepen om een en ander nader toe te komen lichten en naar een passende oplossing te zoeken.

Een van de managers van de lokale agent licht me vervolgens uitgebreid toe wat er allemaal komt kijken wanneer een vakantie geboekt is. Ik zal het hier maar niet uitschrijven, want dan heb ik nog wel een paar kantjes nodig. Het komt er in het kort op neer dat er door heel veel mensen heel hard gewerkt wordt om voor een zorgeloze vakantie te zorgen. Het mooie is dat je daar als gast helemaal niets van merkt.

24/7
Het werk van de reisleiding houdt eigenlijk nooit op. Iedere dag van 09.00 tot 21.00 zijn zij telefonisch bereikbaar voor de gasten om vragen te beantwoorden, excursies te boeken en te helpen bij problemen. Omdat problemen zich ook wel eens buiten de eerder genoemde tijden voordoen, is er ook een noodtelefoon waarop de reisleiding 24/7 beschikbaar is.

Tel alle excursies, transfers en de problemen die zich tussendoor voordoen bij elkaar op en je kunt je voorstellen dat de reisleiding vaak dag en nacht bezig is, met name in het hoogseizoen. Zoveel goede zorgen, dat verwacht je niet voor zo’n prijs!

27 november, 2013|0 Reacties

Gerelateerde berichten

Laat een reactie achter