FAQ

De 5 meest gestelde vragen

Welke verplichte formulieren gelden er voor reizen naar Frankrijk?
Voor alle reizigers is het verplicht om bij aankomst een ingevulde erewoordverklaring te kunnen laten zien bij aankomst. Hiermee geef je aan akkoord te zijn met de in Frankrijk geldende sanitaire voorschriften. 
Welke verplichte formulieren gelden er voor reizen naar Spanje?
LET OP: Het is verplicht om het formulier in te vullen. Doe je dit niet, dan word je op de vlucht geweigerd.

Belangrijkste punten:
• Voor aankomst invullen
• Vanaf 48 uur voor vertrek ondertekenen
• Advies individueel formulier invullen
• Stoelnummer moet ingevuld worden. Tip! Heb je nog geen stoelnummer en check je pas op de luchthaven in? Bij het stoelnummer kun je ook een fictief nummer invullen.
• Wijzigen formulier deels mogelijk na ondertekenen (adres en stoelnummer)
• Je reist op basis van QR-code (uitprinten of app)

Het is verplicht om voor aankomst in Spanje het FCS formulier in te vullen. Het formulier kan eerder worden ingevuld, maar pas in de laatste 2 dagen voor vertrek ondertekend worden door de reiziger. Houd er rekening mee dat er om een stoelnummer wordt gevraagd, die pas kan worden ingevuld na het online inchecken. Check je in op de luchthaven? Vul dan jouw stoelnummer in op de luchthaven. Na registratie ontvang je een QR-code.

Advies: wij adviseren je het formulier 48 uur voor vertrek in te vullen als je van te voren tegen betaling stoelen hebt gereserveerd, of zodra jij online bent ingecheckt. Zo kun jij het formulier in een keer afronden. 
  
Elk formulier is persoonlijk en niet overdraagbaar. In het geval dat de passagier een minderjarige of een afhankelijke / gehandicapte persoon is, dan kan het formulier worden ingevuld door hun tutor, die verantwoordelijk is voor de juistheid van de verstrekte informatie.

Hoe vul je het formulier in?
Ga naar de website van de Spaanse overheid en kies voor ''individual FCS form'' of voor ''Family/group GCS form''. De eerste stap is de aanmelding door jouw persoonsgegevens in te vullen. 

Passenger data
- Vul jouw achternaam in (conform paspoort)
- Vul jouw voornaam in (conform paspoort)
- Vul jouw paspoortnummer of identiteitskaartnummer in van het document waarmee je gaat reizen
- Vul jouw vluchtnummer in. Let op: je vult eerst de airline code in en daarna de cijfers van jouw vluchtnummer. Jouw vluchtnummer kun je terugvinden in de reisbescheiden. Voorbeeld: HV6109
- Vul jouw datum van aankomst in
- Vul jouw e-mailadres in
- Herhaal jouw e-mailadres
- Vink alleen de checkbox aan als Spanje niet jouw eindbestemming is
- VInk alleen de checkbox aan als je het formulier invult voor een minderjarige of een afhankelijke persoon
- Onderaan de voorwaarden vink je de hCaptcha aan om te bevestigen dat je geen computer bent
- Vink aan dat je akkoord bent met de voorwaarden
- Klik op SEND

In de pop-up klik je op continue. Je zult een mail ontvangen vanuit spaintravelhealth-no-reply@spth.gob.es. Hierin staat een link om direct het formulier te openen danwel een security code waarmee je via https://www.spth.gob.es/ kunt inloggen onder ''Continue with previously created FCS form''. Log daar in met de Form identifier uit de mail, jouw documentnummer en de security code. 


STEP 1: Personal Information
- Vul je achternaam in (conform paspoort)
- Vul je voornaam in (conform paspoort)
- Vink jouw geslacht aan
- Jouw documentnummer is al ingevuld en is niet te wijzigen
- Vul jouw telefoonnummer in (prefix = NL +31). Eventueel is er ruimte voor een tweede nummer.
- Jouw mailadres is al ingevuld en is niet te wijzigen
- Vul jouw geboortedatum in
- Vul jouw straatnummer en huisnummer in
- Vul jouw land in (Netherlands)
- Vul jouw provincie in
- Vul jouw stad in
- Vul jouw postcode in

Klik op Save and continue

STEP 2: Flight information
- Vul de luchtvaartmaatschappij van jouw heenvlucht in
- Jouw vluchtnummer is al ingevuld, deze kun je niet meer wijzigen
- Vul jouw stoelnummer in. Deze krijg je zodra je online hebt ingecheckt. Tip! Heb je nog geen stoelnummer en check je pas op de luchthaven in? Bij het stoelnummer kun je ook een fictief nummer invullen. 
- Jouw aankomstdatum is al ingevuld, deze kun je niet meer wijzigen
- Vul de adresgegevens in van jouw verblijf in Spanje: bij 'region' vul je de provincie in. Bij 'city' vul je de gemeente in. Tip! Weet je de gemeente niet? Google jouw plaatsnaam en zet daar gemeente achter. Voorbeeld: "Fuengirola gemeente".
- Vink aan wanneer dit adres het enige adres is waar je zult verblijven tijdens jouw vakantie

TIP: De adresgegevens van jouw vakantiebestemming vind je op de accommodatiepagina op onze website of op de accommodatievoucher die jij uiterlijk 7 dagen voor vertrek per mail krijgt toegestuurd. 

Klik op Save and continue

STEP 3: Travel History
- Vul het land in waarvandaan je vliegt (Netherlands of Belgium)
- Vul de provincie in waarvandaan je vertrekt
- Wanneer je in de afgelopen 14 dagen voorafgaand aan jouw reis in andere landen bent geweest, vul je die landen in hier in
- Vink Tourism aan

Klik op Save and continue

STEP 4: Health Questionnaire
- Vink aan of je de afgelopen 14 dagen in contact bent geweest met iemand die positief is getest op COVID-19 (yes or no)
- Selecteer welk type coronabewijs je hebt. Reis je op basis van het EU digitale corona paspoort? Dan kies je voor EU COVID Digital Certificate. Ze vragen je dan het digitale bewijs te uploaden in dit formulier. Dit doe je door op https://coronacheck.nl/nl/print/ jouw papieren bewijs op te vragen. Volg de stappen en sla jouw coronabewijs op als pdf en voeg deze toe aan het formulier. Reis je niet op basis van de DCC? Kies dan voor other certificate en vink aan of je reist op basis van vaccinatiebewijs, negatieve testuitslag of herstelbewijs. Zodra je een van de opties aanvinkt zul je de gegevens van dit bewijs moeten invullen. 
TIP: lukt het uploaden van jouw EU COVID Digital Certificate niet? Kies dan voor other certificate en kies voor vaccinatiebewijs. Je vult dan de gegevens in van jouw vaccinatiebewijs in plaats van dat je hem uploadt. 
- Klik op 'validate certificate'
- In de pop-up klik je op ''yes'' wanneer je zeker weet dat de toegevoegde info juist is

STEP 5: Affidavit
- Vink de checkbox aan. Hiermee bevestig je dat je in quarantaine gaat wanneer je in de eerste 14 dagen na binnenkomst in Spanje syptomen krijgt van het coronavirus en je contact opneemt met de autoriteiten. 

Klik op end process

Je krijgt de bevestiging dat je het formulier hebt ingevuld. 

Formulier ondertekenen
Het is belangrijk dat je het formulier niet alleen invult, maar ook (digitaal) ondertekend. Je kunt jouw formulier onderteken op de website spth.gob.es of in de mobiele app. Dit is mogelijk vanaf 48 uur voor vertrek. Hiermee krijg je de Health QR Code die je (op papier of mobiel) moet laten zien bij de health control van de luchthaven om je reis te kunnen voortzetten. Als je het formulier ondertekent vanuit de app, verschijnt het in het gedeelte 'Mijn reizen' en ontvang je een e-mail die je kunt afdrukken.

Het invullen van dit formulier is verplicht. Als je het formulier niet hebt ingevuld, kan jou de toegang tot Spanje worden geweigerd.

Voor algemene richtlijnen per bestemming, klik hier.

Wijzigen
Na ondertekenen kun je de volgende data nog wijzigen: stoelnummer, adres en adres van jouw vakantiebestemming. Na een wijziging ontvang je een nieuwe QR-code. 

Problemen bij het invullen
Als je problemen ondervindt bij het invullen van het formulier, stuur dan een e-mail naar spth@sanidad.gob.es met een screenshot van het probleem. Geef in het e-mailonderwerp ook aan of je de website of de mobiele applicatie gebruikt. Je kunt ook bellen naar de Helpdesk via +34 910 50 30 50.











Wat is een PCR-test?
De COVID-19 PCR-test, ook wel bekend als de corona-test, is een test waarbij wordt gecontroleerd of er virusdeeltjes van het COVID-19 virus in de neusholte of keelholte aanwezig zijn. Deze methode is goedgekeurd door het RIVM en valt onder de voor partner-laboratoria geldende ISO 15189 normeringen. Ook de lokale autoriteiten hebben het dit internationale afreisdocument erkend.

Verschillende bestemmingen verplichten een negatieve uitslag van een dergelijke test om de grens over te mogen. Deze negatieve uitslag toon je aan met een zogeheten afreisdocument (ook wel bekend als het (non)COVID-19-certificaat. 
Welke verplichte formulieren gelden er voor reizen naar Egypte?
Voor reizen naar Egypte is het verplicht om het Declaration Form in te vullen.

Het is te allen tijde jouw eigen verantwoordelijkheid om met de juiste reisdocumenten op vakantie te gaan. 

Wat heb ik nodig om te kunnen reizen naar Egypte?
Let op! Heb jij niet de juiste documenten bij je dan kan jou toegang tot jouw vlucht worden geweigerd.

1. Vaccinatiebewijs (alleen op papier) óf PCR-test
2. Declaration Form
3. Gezondheidsverklaring voor reizen vanaf of naar Nederland / PLF-formulier voor terugreizen naar België
4. Negatieve uitslag PCR-test óf antigeentest (terugreis naar Nederland)

Doorloop onderstaande checklist om goed voorbereid op vakantie te gaan naar Egypte.

1. Vaccinatiebewijs óf PCR-test voor alle reizigers vanaf 6 jaar en ouder
Om Egypte binnen te mogen kun je gebruik maken van één van de twee onderstaande opties:

Vaccinatiebewijs
• Bewijs dat jij volledig bent gevaccineerd (in het geval een vaccin twee vaccinaties vereist, betreft de volledige vaccinatie vanaf de tweede prik)
• De laatste vaccinatie moet minimaal 14 dagen voor aankomst zijn toegediend
• Wanneer je bent hersteld van COVID-19 en daarna één vaccinatie hebt gehad, moet je alsnog een negatieve PCR-test kunnen aantonen
• Het bewijs moet de volgende gegevens bevatten: jouw personalia, datum van de laatste vaccinatie en naam van het vaccin.
• Digitale coronabewijs (DCC) geen optie
• Op het bewijs moet een QR-code staan
• Het bewijs moet in het Engels of Arabisch opgesteld zijn

Tip: je kunt hier jouw coronabewijs omzetten in een papieren versie.

Óf negatieve testuitslag van een PCR-test
• Niet ouder dan 72 uur voor vertrek
• Het certificaat is afgegeven en gestempeld door een geaccrediteerd laboratorium (zonder doorhalingen of toevoegingen) of het heeft een QR-code.
• Het type monster wordt vermeld evenals het type test (RT - PCR).
• Het tijdstip en de datum van de afname van de test moeten worden vermeld
• Het certificaat is opgesteld in het Engels of Arabisch.
• Kinderen onder de 6 jaar hoeven geen PCR-test te overleggen

Reizigers die aankomen op de vliegvelden van de kustprovincies Rode Zee (Hurghada en Marsa Alam) en Zuid Sinaï (Sharm el Sheikh en Taba) en die géén bewijs kunnen tonen van een negatieve PCR-test, moeten op het vliegveld een test ondergaan. Lees hier meer.

2. Formulier voor jouw vakantiebestemming
Het is verplicht tijdens jouw reis het ingevulde Declaration Form bij je te dragen. 

3. Formulieren voor jouw land van vertrek of terugkomst
Heen- en/of terugreis vanuit of naar Nederland: het is verplicht voor alle reizigers (vanaf 13 jaar) die via een Nederlandse luchthaven reizen een gezondheidsverklaring van het RIVM bij je te dragen.

Heen- en/of terugreis vanuit of naar België: het is verplicht om binnen 48 uur voor aankomst in België een Passenger Locator Form in te vullen en bij je te dragen. Ondanks de regeling dat dit niet van toepassing is wanneer je korter dan 48 uur in België verblijft, adviseren wij ook Nederlandse reizigers dit formulier in te vullen.

4. Negatieve uitslag PCR- óf antigeentest (DCC) voor alle reizigers vanaf 12 jaar en ouder voor terugreis naar Nederland
Bij terugkomst in Nederland moet je verplicht een negatief testbewijs kunnen aantonen, ook wanneer je gevaccineerd of hersteld bent. Dit mag een PCR- of antigeentest zijn. Een PCR-test mag niet ouder dan 48 uur zijn en een antigeentest niet ouder dan 24 uur. Deze kosten zijn voor eigen rekening. Ben je recent hersteld van corona en ben je bang dat je nog positief test? Lees hier hoe jij alsnog kan voldoen aan de voorwaarden om terug te reizen naar Nederland.

Ter plaatse een test regelen
Het is bij de meeste hotels zo geregeld dat jouw coronatest in het hotel kan worden afgenomen. Je ontvangt hier voor vertrek naar Nederland meer informatie over vanuit de reisleiding en tijdens de welkomstmeeting (binnen 2 dagen na aankomst). In verband met de privacy wetgeving is het voor onze reisleiding niet mogelijk een test afspraak te maken. Zij zullen jou informeren over hoe jij zelf een afspraak kunt maken. Houd er rekening mee dat de kosten voor deze test voor eigen rekening zijn. 

Wat gebeurt er als je positief test?
Wanneer jij in Egypte positief test kun je niet terugreizen naar Nederland. Je wordt naar een speciale quarantaine kamer gebracht in het hotel waar je verblijft. De quarantaine duurt 10 dagen. In principe blijven alleen de positief getestte personen uit het reisgezelschap in quarantaine en vliegen de overige reizigers naar huis. De enige uitzondering is wanneer kinderen positief testen, in dat geval mogen de ouders bij de kinderen blijven tijdens de quarantaine.
De extra verblijfskosten en het eten en drinken worden vergoedt door het hotel. Houd er rekening mee dat de overige kosten (bijv. extra corona test en terugvlucht) voor eigen rekening zijn of deze worden gedekt door jouw reisverzekering. Wanneer je zelf een reisverzekering hebt afgesloten kun je dit checken bij jouw verzekeringsmaatschappij. Indien jij een reisverzekering via Sunweb hebt afgesloten ben jij verzekerd bij AXA. Met onze AXA-reisverzekering ben je tijdens jouw reis verzekerd voor COVID-19 gerelateerde ziektekosten als aanvulling op jouw zorgverzekering. Meer informatie vind je hier

Let op! Reis je terug via België? Check dan hier of er maatregelen van toepassing zijn voor jouw terugreis via België.

5. Maatregelen op jouw vakantiebestemming
Check goed welke maatregelen er van toepassing zijn op jouw vakantiebestemming. Deze kunnen anders zijn dan dat je gewend bent in Nederland of België.

6. Reisadvies
Houd altijd het reisadvies van onze overheid goed in de gaten. De adviezen kunnen op dit moment snel wijzigen.

Op reis gaan met de juiste documenten is te allen tijde de verantwoordelijkheid van de reiziger zelf.







Coronavirus & Mijn Boeking

Betalen & Prijzen

Extra's bij te boeken

Reisdocumenten

Tijdens de vakantie

Na de vakantie

Over Sunweb

Geen antwoord op je vraag gevonden?

Openingstijden

Wij zijn te bereiken op:
Maandag t/m vrijdag 09.00 - 20.00 uur
Zaterdag 10.00 - 17.00 uur
Zondag gesloten

Let op: er zijn gewijzigde openingstijden.

Mijn Sunweb

Altijd controle op je boeking. Beheer en bewerk hier je persoonsgegevens, reisonderdelen en reisdocumenten. 

Mijn Sunweb

Reisinformatie

Hier vind je uitgebreide informatie m.b.t. jouw vakantie, voor, tijdens en nadat je geboekt hebt.

Reisinfo zonvakanties

Reisinfo wintersport

Extra's

We helpen je graag bij een optimale voorbereiding van je vakantie. Boek een van onze extra's om jouw vakantie compleet te maken!

Bekijk extra's

Social Media

Stel je vraag aan het SunWebCare team. We beantwoorden jouw vraag tijdens onze openingstijden. Momenteel is de reactietijd langer dan je van ons gewend bent.

Bekijk ook onze Social Media huisregels.

Op dit moment is ons kantoor gesloten. Tijdens onze openingstijden zullen wij jouw vraag zo snel mogelijk beantwoorden.

WhatsApp

Bereik ons eenvoudig via WhatsApp!

Stel je vraag kort en bondig en onze virtuele assistent probeert je vraag direct te beantwoorden. Komt onze assistent er niet uit dan zet hij je vraag door en beantwoordt een van zijn collega's jouw vraag tijdens openingstijden.

We zijn bereikbaar op het nummer 0683527625 of op mobiel via onderstaande knop.

Stuur een WhatsApp bericht

Op dit moment is ons kantoor gesloten. Tijdens onze openingstijden zullen wij jouw vraag zo snel mogelijk beantwoorden.

Telefoon

Telefoonnummer: 0900 0290 (lokaal tarief).

Bel je vanuit het buitenland? Bel dan
0031-102802290.

Heb je een groepsreis geboekt vanaf 20 personen of meer? Neem dan contact op met de afdeling Groepsreizen

Op dit moment is ons kantoor gesloten. Zie onze openingstijden voor meer informatie.

E-mail

Heb je een vraag? Neem via onderstaande knop eenvoudig contact met ons op.

Heb je een groepsreis geboekt van 20 personen of meer? Neem dan contact op met de afdeling Groepsreizen.

Neem contact op

Op dit moment is ons kantoor gesloten. Wij zullen jouw vraag beantwoorden binnen 10 dagen.

Geen antwoord op je vraag gevonden?

Openingstijden

Wij zijn te bereiken op:
Maandag t/m vrijdag 09.00 - 20.00 uur
Zaterdag 10.00 - 17.00 uur
Zondag gesloten

Let op: er zijn gewijzigde openingstijden.

Mijn Sunweb

Altijd controle op je boeking. Beheer en bewerk hier je persoonsgegevens, reisonderdelen en reisdocumenten. 

Mijn Sunweb

Reisinformatie

Hier vind je uitgebreide informatie m.b.t. jouw vakantie, voor, tijdens en nadat je geboekt hebt.

Reisinfo zonvakanties

Reisinfo wintersport

Extra's

We helpen je graag bij een optimale voorbereiding van je vakantie. Boek een van onze extra's om jouw vakantie compleet te maken!

Bekijk extra's

Social Media

Stel je vraag aan het SunWebCare team. We beantwoorden jouw vraag tijdens onze openingstijden. Momenteel is de reactietijd langer dan je van ons gewend bent.

Bekijk ook onze Social Media huisregels.

Op dit moment is ons kantoor gesloten. Tijdens onze openingstijden zullen wij jouw vraag zo snel mogelijk beantwoorden.
WhatsApp

Bereik ons eenvoudig via WhatsApp!

Stel je vraag kort en bondig en onze virtuele assistent probeert je vraag direct te beantwoorden. Komt onze assistent er niet uit dan zet hij je vraag door en beantwoordt een van zijn collega's jouw vraag tijdens openingstijden.

We zijn bereikbaar op het nummer 0683527625 of op mobiel via onderstaande knop.

Stuur een WhatsApp bericht

Op dit moment is ons kantoor gesloten. Tijdens onze openingstijden zullen wij jouw vraag zo snel mogelijk beantwoorden.
Telefoon

Telefoonnummer: 0900 0290 (lokaal tarief).

Bel je vanuit het buitenland? Bel dan
0031-102802290.

Heb je een groepsreis geboekt vanaf 20 personen of meer? Neem dan contact op met de afdeling Groepsreizen

Op dit moment is ons kantoor gesloten. Zie onze openingstijden voor meer informatie.
E-mail

Heb je een vraag? Neem via onderstaande knop eenvoudig contact met ons op.

Heb je een groepsreis geboekt van 20 personen of meer? Neem dan contact op met de afdeling Groepsreizen.

Neem contact op

Op dit moment is ons kantoor gesloten. Wij zullen jouw vraag beantwoorden binnen 10 dagen.