Accommodatie



Aankomst -en vertrekdag
Bij aankomst in het hotel of appartement, dien je je te melden bij de receptie. Hier ontvang je de sleutel en verneem je hoe laat de kamer of appartement beschikbaar is . Houd er rekening mee dat dit vaak pas na 16.00 uur is. Op de dag van vertrek dien je de kamer of het appartement vaak tussen 10.00 en 12.00 uur 's ochtends weer te verlaten. De juiste tijd vraag je ter plaatse bij de receptie na.

Bagagerie
Vaak is er op jouw bestemming de mogelijkheid om, soms tegen een vergoeding, jouw bagage in een aparte ruimte in het hotel achter te laten. Deze bagagerie is een extra service die ter plaatse wordt geleverd. Het gebruikmaken van een bagagerie is altijd op eigen risico en voor eigen verantwoordelijkheid. Jiba heeft geen enkele invloed op de prijs en de kwaliteit van deze bagagerie en eventuele klachten of problemen hiermee kunnen derhalve niet door Jiba in behandeling worden genomen.

Interieur van hotels en appartementen
Bij de meeste accommodaties staan tevens foto's van het interieur van de hotelkamer of het appartement afgedrukt. Deze foto's dienen slechts ter indicatie. Bij de meeste appartementen bevinden zich in de woonkamers zogenaamde slaapbanken. Je dient er rekening mee te houden dat deze iets minder comfortabel kunnen zijn dan een gewoon bed. Ook bij hotelkamers zijn de extra bedden vaak bijzetbedden. Een 3-persoonskamer is vaak een 2-persoonskamer met een extra bijzetbed. Zelfs bij de luxe hotels kunnen de bedden minder comfortabel zijn dan je thuis gewend bent. Alle appartementen beschikken over een kitchenette. Deze kitchenette is naar plaatselijke maatstaven ingericht met een koelkast, twee kookplaten en een beperkte keukenuitrusting. Je kunt hierin dan ook vaak geen uitgebreide maaltijden bereiden. In deze landen zijn vaak ook de handige dingen zoals thee- en handdoeken, koffiefilters, kurkentrekker en een blikopener niet aanwezig in de appartementen. Een koffiezetapparaat is ook niet altijd aanwezig. In de badkamer kan een douchegordijn ontbreken en is het niet altijd mogelijk om de douchekop op te hangen.

Zeezicht
Een kamer met zeezicht houdt in dat je vanuit jouw kamer min of meer uitkijkt of kan uitkijken over de zee. In sommige gevallen heb je een volledig en mooi zicht over de zee. Je dient er ook rekening mee te houden dat het uitzicht in bepaalde gevallen beperkter kan zijn. In andere gevallen is de afstand tot de zee vrij groot.

Hotels
Voor veel Jiba gasten is een hotel de meest aangename accommodatie om de vakantie in door te brengen. Wij bieden je dan ook op alle bestemmingen de keuze uit een groot aantal hotels van verschillend niveau en prijsklasse. De kamers die wij aanbieden beschikken over een eigen badkamer; soms zijn er ook kamers met alleen douche of zogenaamde standaardkamers waarbij de douche en het toilet zich op de gang bevinden. Het kan voorkomen dat een accommodatie uit verschillende gebouwen bestaat. In deze gebouwen kunnen verschillende types kamers voorkomen (gerenoveerd/niet gerenoveerd/oud/nieuw) tenzij anders vermeld kun je in alle kamers geplaatst worden.

Studio’s
Een studio is altijd één leefruimte met slaapgelegenheid voor 2, 3, 4 of meer personen, afhankelijk van de grootte van de studio. In elke studio bevindt zich een badkamer met douche of bad en een toilet. Tevens is elke studio voorzien van een kleine kitchenette. De studio’s hebben meestal een balkon of terras.

Appartementen

Een appartement onderscheidt zich van een studio doordat de leefruimte altijd uit minimaal twee aparte delen bestaat. Elk appartement heeft standaard een slaapkamer en een woonkamer die dienst doet als woon/leef- en slaapruimte. Houd er rekening mee dat de woonkamers niet altijd voorzien zijn van een eet- en een zithoek. In sommige gevallen is slechts één van beiden aanwezig. Indien het een 6-persoons appartement betreft, bevindt zich in de hal van het appartement meestal een stapelbed. Een appartement met één slaapkamer en een woonkamer noemt men een 2-kamerappartement, een appartement met twee slaapkamers en een woonkamer noemt men een 3-kamerappartement etc. In elk appartement is een badkamer met douche of bad aanwezig. In veel gevallen is er een apart toilet (anders bevindt het toilet zich in de badkamer). Elk appartement heeft een kitchenette met elektrische kookplaten, een koelkast en in sommige gevallen een vaatwasser. De appartementen zijn in de meeste gevallen voorzien van een balkon of terras.

Borg
Voor een aantal appartementen dient ter plaatse een borg betaald te worden. Deze borg krijg je weer terug op het moment dat je appartement na controle bij vertrek weer in orde wordt bevonden of wordt na vertrek op je rekening teruggestort. De borg kun je in euro's voldoen en bij bepaalde accommodaties met je creditcard. De betaling en restitutie van de borg zijn altijd een zaak tussen jouw en de accommodatieverschaffer. Jiba is hiervoor niet aansprakelijk.

Maximale bezetting
Appartementen en studio’s zijn bij een maximale bezetting vaak niet ideaal, de ruimte is over het algemeen vrij krap voor het maximale aantal personen. Houd rekening met bijvoorbeeld warm water: vaak is er maar één (kleine) boiler voor alle personen.

Voordeeltarief
Onze inkopers zijn altijd op zoek naar de scherpste aanbiedingen. Daarom hebben zij op verschillende bestemmingen een beperkt aantal kamers ingekocht tegen een speciale lage prijs. Deze voordeeltarief kamers kunnen iets afwijken met betrekking tot ligging, inrichting en grootte. De reissom is echter extra voordelig!

Verzorging
Onder het kopje verzorging bij de accommodatie kun je zien welke verzorging inclusief is. Er zijn een aantal mogelijkheden:
Logies (LG): alleen overnachting.

Logies en ontbijt (LO): overnachting en ontbijt. De verzorging begint met een ontbijt op de dag na aankomst en eindigt met ontbijt op de dag van vertrek.

Halfpension (HP): overnachting, ontbijt en diner. De verzorging begint met het diner op de dag van aankomst en eindigt op de dag van vertrek bij het uitchecken.

Volpension (VP): overnachting, ontbijt, lunch en diner. De verzorging begint met het diner op de dag van aankomst en eindigt op de dag van vertrek bij het uitchecken.

All inclusive (AI): overnachting, alle maaltijden, locale alcoholische dranken en frisdranken en vaak ook snacks. De verzorging begint op het moment dat je incheckt en eindigt op de dag van vertrek na het ontbijt. De verzorging begint met het diner op de dag van aankomst en eindigt op de dag van vertrek bij het uitchecken.

N.B. (verse) vruchtensappen behoren meestal niet tot het all inclusive programma. Meestal zijn de maaltijden in buffetvorm en aangepast aan de gewoontes van het betreffende vakantieland. Dit houdt in dat deze anders en vaak veel eenvoudiger zijn dan je thuis gewend bent. Het ontbijt is vaak beperkt tot een broodje, wat jam en een kopje koffie of thee en het diner is eenvoudig, bevat een beperkte hoeveelheid verse groenten en is niet altijd even afwisselend.

Ultra all inclusive bevat een formule die uitgebreider is dan bij all inclusive. Onder all inclusive verstaan we alle maaltijden (ontbijt, lunch en diner), frisdranken, lokale alcoholische dranken en vaak ook snacks. Ultra all inclusive bestaat uit diezelfde onderdelen, maar dit wordt aangevuld met extra's. Er is bijvoorbeeld een mogelijkheid op een middernachtsnack of 24 uur per dag gratis drank.

Het aanbod van een ultra all inclusive formule verschilt per accommodatie. Voor meer informatie kun je kijken op Mijn Jiba onder ‘jouw accommodatie’.

N.B. In het buitenland kunnen andere regels gelden m.b.t. het schenken van alcohol aan minderjarigen. In Nederland is de minimum leeftijd 16 jaar, maar bijvoorbeeld in Spanje is dit 18 jaar.

Let op: wanneer vluchten op ongunstige tijden aankomen, is het mogelijk dat er maaltijden vervallen. Je krijgt hier geen vergoeding voor. Indien je een speciaal dieet gebruikt zullen wij dit doorgeven aan de betreffende accommodatie, maar met name de eenvoudige hotels kunnen hier niet altijd rekening mee houden. Een vegetarisch dieet houdt vaak in dat je ter plaatse gewoon geen vlees eet. Vleesvervangers zoals wij deze kennen zijn vaak niet beschikbaar. Jiba kan voor het verzoek tot een bepaald dieet geen garantie geven of verantwoordelijkheid nemen.

Kleding
In veel hotels geldt bij het diner dat gepaste kleding vereist is. Er wordt verwacht dat je niet in strandkleding aan tafel verschijnt en voor heren geldt vaak een lange broek met shirt en schoenen.

Faciliteiten
Op Mijn Jiba onder ‘jouw accommodatie’ vind je een opsomming van de faciliteiten. Houd er rekening mee dat voor het gebruik van bepaalde faciliteiten, zoals sauna's en tennisbanen een toeslag betaald moet worden. Het is mogelijk dat faciliteiten in het voor- en naseizoen of bij gebrek aan belangstelling gesloten zijn. Het kan zijn dat de airconditioning alleen op vastgestelde uren of alleen in de warmste maanden van het jaar in werking is.

Kluisjes
Bij de receptie kun je bijna altijd een kluisje huren voor je kostbaarheden en belangrijke papieren. Dit kan ook één algemene kluis zijn. Soms heb je de beschikking over een eigen kluisje in de kamer of appartement. Meestal wordt er een vergoeding gevraagd voor het gebruik van een kluisje.

Kinderbedjes
Als op Mijn Jiba onder ‘jouw accommodatie’ staat vermeld dat er kinderbedjes aanwezig zijn, dan kun je het bedje bijboeken via ‘boeking bewerken’ op Mijn Jiba. Houd er rekening mee dat babybedjes mogelijk tegen betaling zijn. De kosten hiervoor betaal je ter plaatse.

Afstanden
De afstanden die vermeld staan op Mijn Jiba onder ‘jouw accommodatie’ voor het centrum, strand en bezienswaardigheden zijn altijd hemelsbreed gemeten. Dit houdt in dat de afstand te voet of per auto hiervan kan afwijken. Het is soms noodzakelijk om via trappen of hellende wegen het doel te bereiken.

Preferenties en esssenties
Aan speciale wensen die bij de boeking worden kenbaar gemaakt, zal Jiba zo veel als mogelijk proberen te voldoen. Helaas zijn wij hierbij afhankelijk van de hotelier en worden preferenties dan ook helaas niet altijd uitgevoerd. Voor meer informatie over preferenties en essenties kijk je in de ANVR-voorwaarden.

Linnengoed
Verblijf je in een hotel dan zijn bedlinnen en handdoeken inclusief in de reissom. Het bedlinnen gebruikt je over het algemeen gedurende één week; handdoeken worden meestal twee- tot driemaal per week verschoond. Richtlijn hierbij is dat de dag van aankomst wordt meegerekend. Bij de appartementen is het afhankelijk van de accommodatie of het linnengoed (handdoeken en/of bedlinnen) inclusief is. Je vindt dit duidelijk in de beschrijving terug op Mijn Jiba onder ‘jouw accommodatie’. Wanneer lakens niet inclusief zijn, kun je deze vaak ter plaatse huren (ca. € 10,- p.p.) of zelf meenemen. Indien bij appartementen is aangegeven dat het linnengoed inclusief is, ontvang je bij aankomst meestal één handdoek per persoon en het bedlinnen. Soms is alleen het bedlinnen inbegrepen. Het is raadzaam om zelf extra handdoeken mee te nemen omdat de handdoeken gedurende de week niet worden gewisseld.

Schoonmaak
Onder ‘jouw accommodatie’ op Mijn Jiba tref je een overzicht van het aantal malen per week dat jouw kamer/appartement wordt schoongemaakt en dat de handdoeken en het linnengoed worden verschoond. Hierbij worden de schoonmaak, het schone linnengoed en de schone handdoeken bij aankomst meegerekend. Dit overzicht dient ter indicatie. Het is altijd mogelijk dat bepaalde wisselingen of schoonmaken vervallen in verband met feestdagen o.i.d. Houd er rekening mee dat de schoonmaak een andere invulling kan hebben dan je thuis misschien gewend bent.

In appartementen ben je vaak zelf verantwoordelijk voor de schoonmaak. Aan het einde van jouw verblijf dien je jouw appartement of studio weer brandschoon op te leveren. Wanneer je dit nalaat, kan een bedrag variërend van € 30,- tot jouw volledige borg worden ingehouden. Bij sommige accommodaties wordt een bedrag gevraagd voor de eindschoonmaak. De kosten voor eindschoonmaak zijn meestal verplicht.

Een voorbehoud
Een vakantie in het buitenland betekent andere mensen, een andere cultuur, ander eten etc. Dat is één van de aantrekkelijke kanten van een vakantie, maar ook een aspect om bij je vakantieverwachtingen rekening mee te houden. Wanneer je kiest voor een eenvoudige accommodatie, kunt je natuurlijk geen vijfsterren hotel verwachten. Je moet rekening houden met mogelijk aanwezige bouwactiviteiten op de bestemming. Houd rekening met een beperkte openstelling van winkels en uitgaansmogelijkheden en een beperkter aanbod van faciliteiten in het voor- en naseizoen. Water en elektriciteit zijn in de Zuid-Europese en verre landen nog niet overal op het niveau zoals wij dat gewend zijn. Het voltage ligt soms lager en het is mogelijk dat de stroom korte tijd uitvalt. De warmwaterproductie gebeurt vaak met behulp van zogenaamde zonnecollectoren. Ook kan het zijn dat je slechts over een kleine boiler beschikt. In sommige badkamers is geen douchegordijn aanwezig en/of kunt je de douchekop niet ophangen. Je kunt op je bestemming te maken krijgen met ongedierte zoals kakkerlakken of mieren. Over het algemeen is dit niet te wijten aan onvoldoende hygiëne, maar aan de klimatologische omstandigheden. Verpak je etenswaren goed en bewaar alles bij voorkeur in een koelkast. Je kunt ter plaatse zelf een verdelgingsmiddel kopen, maar geef het ook altijd door aan de plaatselijke vertegenwoordiger en/of de accommodatieverschaffer, zodat zij je kunnen helpen om van het ongewenste bezoek af te komen.

Fotomateriaal
Op de bestemmingspagina's is geprobeerd je een zo goed mogelijk beeld te geven van de accommodaties d.m.v. een objectieve beschrijving en duidelijke foto's. Deze foto's dienen slechts ter indicatie. Hoe dan ook is het mogelijk dat het interieur van het appartement of hotelkamer afwijkt van de interieurfoto's op deze site.

Roken
In veel landen zijn inmiddels nieuwe regelgevingen met betrekking tot het roken. Ook restaurants en hotels ontkomen hier niet aan en hebben vaak aparte gelegenheden voor rokers gereserveerd. In veel accommodaties is het zo dat er niet op de kamers gerookt mag worden.

Geluidsoverlast
Indien er in de beschrijving melding wordt gemaakt van een levendige omgeving of een centrale ligging of er is een (pool)bar aanwezig, dan duidt dit er meestal op dat er sprake is van een gezellige drukte in de omgeving of verkeersdrukte. Veel complexen organiseren overdag of 's avonds activiteiten. Waar de één van geniet, kan de ander zich aan ergeren. Wij proberen dergelijke activiteiten/animatie zoveel mogelijk in de beschrijving te vermelden. De normen en tijden waarop men leeft zijn anders dan bij ons. Absolute rust en stilte na middernacht zijn daarom geen stelregel. Geluidsoverlast door bouwwerkzaamheden is helaas niet te voorkomen. Indien de werkzaamheden plaatsvinden in de accommodatie zullen wij te allen tijde proberen je tijdig te informeren. Het kan echter voorkomen dat wij niet van de werkzaamheden op de hoogte zijn. Het kan helaas gebeuren dat er medevakantiegangers zijn die overlast veroorzaken. Wij hebben heeft hier geen invloed op. Het kan ook voorkomen dat je zelf (bewust of onbewust) voor overlast zorgt. Onze plaatselijke vertegenwoordiger of het hotelmanagement kan je verzoeken je gedrag aan te passen. Als de klachten blijven bestaan heeft de plaatselijke vertegenwoordiger of het hotelmanagement het recht je uit de accommodatie te (laten) zetten. Alle hieruit voorvloeiende gevolgen zijn voor je eigen rekening.


naar boven