Vragen & contact

De 5 meest gestelde vragen

Ik ben al gevaccineerd, moet ik alsnog een PCR-test laten afnemen?
Ja, het is voor een aantal bestemmingen verplicht om een PCR-test te doen, ook wanneer je gevaccineerd bent. Bekijk hier voor welke bestemmingen een PCR-test verplicht is en voor welke bestemmingen een alternatief is toegestaan voor de PCR-test.





Moet ik mij op bestemming laten testen om terug te kunnen reizen naar Nederland?
De PCR-test is alleen nodig voor reizen terug naar Nederland vanuit code oranje of rood gebieden. Wij bieden geen reizen naar deze bestemmingen aan, waardoor onze reizigers eigenlijk nooit te maken krijgen met een test op bestemming.
Wanneer jouw vakantiebestemming wijzigt in reisadvies op het moment dat je daar al bent dan is er mogelijk ook een PCR- test verplicht. Afhankelijk van het advies van de overheid moet er dan wel getest worden bij terugkomst. Wanneer dit zich voordoet neemt onze reisleiding contact op met meer informatie.

Let op: Als je naar Lefkas gaat, dan vlieg je op Preveza. Lefkas, jouw vakantiebestemming ligt in een geel gebied. Preveza  ligt in een oranje gebied waardoor een PCR-test voor de terugvlucht, 72 uur voor aankomst in Nederland verplicht is. De kosten hiervan zijn voor eigen rekening. Je hoeft bij thuiskomst niet in quarantaine. 



Welke verplichte formulieren gelden er voor reizen naar Griekenland?
Het is verplicht om uiterlijk 24 uur voor aankomst op een Griekse luchthaven het zogenoemde Passenger Locator Form formulier (PLF-formulier) in te vullen. Ons advies is om jouw formulier direct na boeken in te vullen. Na registratie ontvang je een QR-code, die bij aankomst wordt gescand en een algoritme berekent welke reizigers het grootste risico vormen. Bij deze reiziger wordt dan mogelijk een COVID-19-test afgenomen om ieders veiligheid te waarborgen. Wanneer er een test wordt afgenomen, mag je het resultaat van de test afwachten in jouw eigen hotel. 

Aangezien de test maar voor een aantal passagiers van toepassing zal zijn, is de kans groot dat jouw QR-code goed wordt gekeurd en je door kunt lopen naar de bagagebanden en de paspoortcontrole, om daarna jouw weg naar jouw hotel te vervolgen. Tot slot willen we je meegeven dat we verwachten dat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid neemt en alleen op vakantie gaat wanneer je geen corona gerelateerde gezondheidsklachten hebt.

Je vult 1 formulier in per gezin/huishouden. Bij het invullen geef je dit aan door aan te vinken dat je het formulier invult voor jouw gehele huishouden/gezin. Bestaat jouw reisgezelschap uit meerdere gezinnen dan vult elk gezin zijn eigen formulier in. Reis je alleen, met vrienden of in een andere samenstelling dan vul je het formulier per persoon in. Het invullen per gezin/huishouden is erg foutgevoelig. Je moet te allen tijde kunnen aantonen dat je één huishouden bent. Als je beide een andere achternaam hebt dan kan je hierdoor worden geweigerd. We raden je daarom aan om het formulier alsnog ook per persoon in te vullen. Dames reizen over het algemeen op hun meisjesnaam, waardoor wij adviseren om in dat geval altijd ook een apart formulier in te vullen.

- Je ontvangt de QR code rond middernacht op de dag van vertrek.
- Het is niet mogelijk om binnen de 24 uur voor vertrek het formulier nog in te vullen.
- Wanneer je op tijd het formulier ingevuld hebt en je ontvangt geen QR code, dan kan je met de bevestigingsmail de reis maken.

LET OP: Het is verplicht om het formulier in te vullen. Doe je dit niet, dan word je op de vlucht geweigerd.

Neem het formulier digitaal én uitgeprint mee naar de luchthaven. Heb je geen smartphone dan is een uitgeprinte versie voldoende.

Hulp bij het invullen van het PLF-formulier:

Stap 1: Transportation Type: Kies hier Aircraft. (Vliegtuig)

Stap 2: Aircraft Flight Information
Vul hier in: de naam van de vliegmaatschappij, je vluchtnummer (in hoofdletters) en de datum van vertrek.
Bij Select of entry point, kies je de luchthaven waar je aankomt. Dit zijn de opties:
Aktio (= Lefkas/Preveza), Anchialos (= Volos), Araxos (= Patras), Athene International airport (= Athene), Chania (Chania Kreta), Chios, Corfu, Heraklion (Heraklion Kreta), Kalamata, Karpathos, Kavala, Kefalonia, Kos, Kythira, Lemnos (= Limnos), Mykonos, Mytilene (= Lesbos), Paros, Rhodes (= Rhodos), Samos, Santorini, Sitia (Sitia Kreta), Skiathos, Skyros, Thessaloniki, Zakynthos


Stap 3
: Personal information: Vul in stap 3 je naam, leeftijd, telefoonnummer etc. Let op: bij telefoonnummer eerst +316 en dan je nummer zonder de 06)

Stap 4: Permanent Address: Vul hier je huisadres etc.

Stap 5: Temporary Address
Hier vul je de naam van de accommodatie en het adres waar je de komende 14 dagen bereikbaar zal zijn, je kunt maximaal twee verblijfplaatsen invullen. Let op bij het kiezen van de juiste regio:

Attiki = Athene maar ook de Saronische eilanden zoals Poros, Hydra, Spetses, Aegina en Angistri. Ook het eiland Kythira valt onder Attiki.
Voreio Aigaio = Samos, Limnos, Lesbos, Chios en Ikaria
Dytiki Ellada = Dat zijn de departementen Achaia (Peloponnesos), Elia (Peloponnesos) en Etoloakarnania (Centraal Griekenland). Belangrijke plaatsen zijn hier bijvoorbeeld Patras, Galaxidi, Olympia, Katakolo etc
Ionia Nisia = Dit zijn de Ionische eilanden zoals Corfu, Paxos, Lefkas, Kefalonia, Zakynthos en Ithaki.
Kriti = Kreta
Ipeiros = Epirus. Dit zijn de departementen Preveza, Ioannina, Thesprotia en Arta. Bekende plaatsen zijn hier o.a. Parga, Syvota, Zagoria etc.
Sterea Ellada = Dit zijn de departementen Evia, Fthiotida, Fokida, Viotia maar Ook het eiland Skyros!
Notio Aigaio = Dit zijn alle eilanden in de zuidelijke Egeische zee, dat zijn de Cycladen en de Dodecanesen. Tot deze eilandgroepen behoren Rhodos, Kos, Karpathos, Leros, Kalymnos, Patmos, Lipsi, Agathonissi, Telendos, Pserimos, Astypalaia, Nisyros, Tilos, Symi, Chalki, Kastelorizo, Kasos, Santorini, Mykonos, Milos, Andros, Amorgos, Paros, Naxos, Syros, Kea, Anafi, Keros, Antiparos, Delos, Donoussa, Folegandros, Ios, Iraklia, Kimolos, Koufonissia, Kythnos, Schinoussa, Sifnos, Sikinos, Thirasia en Tinos.
Thessalia (Thessalië) = Dit zijn de departementen Magnisia, Larissa, Karditsa, Trikala en de eilanden Skiathos, Skopelos en Alonissos. Bekende bestemmingen zijn hier bijvoorbeeld Pilion en Meteora.
Kentriki Makedonia = Dit is het centrale gedeelte van het Griekse district Macedonie. Hier liggen behalve Thessaloniki en Chalkidiki, de departementen Serres, Kilkis, Pieria, Imathia, Pella en Kilkis.
Dytiki Makedonia = Dit is het westelijke gedeelte van het Griekse district Macedonie, heir bevinden zich de departementen Kozani, Grevena, Kastoria en Florina.
Anatoliki Makedonia kai Thraki = Dit het oostelijke deel van het Griekse district Macedonie en het distrct Thracie. Heir bevinden zich de departementen Drama, Kavala, Thassos (eiland), Xanthi, Rodopi en Evros.
Peloponnesos = Dat zijn alle departementen van Peloponnesos behalve Achaia en Elia. Dat zijn de departementen Messinia (bijv. Kalamata, Stoupa, Koroni, Methoni etc), Lakonia (bijv. de zuidelijke Mani, Gythion, Monemvasia etc), Arkadia, Korinthia en Argolis (Tolo, Nafplion etc)


Het reizen met de juiste reisdocumenten is te allen tijde jouw eigen verantwoordelijkheid.


Wanneer krijg ik nieuws of mijn vakantie door kan gaan?
Twee weken voor vertrek ontvang jij van ons bericht of jouw vakantie door kan gaan. 

Wij willen er graag zeker van zijn dat jij van een fijne vakantie kunt gaan genieten. Daarom doen wij diverse checks op alle onderdelen van jouw vakantie: jouw vlucht, jouw accommodatie, de maatregelen van de lokale overheid en het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse zaken. Omdat wij zien dat de wijzigingen hierin snel op elkaar volgen kunnen wij niet eerder uitsluitsel geven over jouw vakantie. Daarnaast willen we alle klanten informeren op basis van vertrekdatum, zodat de eerst vertrekkende reizigers als eerste worden geïnformeerd. 

Wanneer wij eerder zekerheid hebben dat jouw vakantie wel of niet door kan gaan, bijvoorbeeld omdat jouw vlucht is geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij of wanneer alle seinen op groen staan om juist wel op vakantie te gaan, kan het voorkomen dat wij onze reizigers wel eerder kunnen informeren. In elk ander geval is dit uiterlijk twee weken voor vertrek. Wij vragen hierin om jouw geduld. Wil je toch eerder jouw vakantie al omboeken of annuleren? Kijk dan of jij via de omruilgarantie jouw vakantie al kan omboeken via Mijn Sunweb of annuleer jouw vakantie tegen kosten via Mijn Sunweb

Een positief reisadvies vanuit onze overheid voor jouw vakantiebestemming is niet altijd voldoende om onze vakantie door te laten gaan. Wij houden aanvullend rekening met:
1. De quarantaine verplichtingen, zowel bij aankomst op je bestemming als bij thuiskomst, zijn opgeheven;
2. De door jou geboekte vlucht(en) gaan door;
3. De door jou geboekte accommodatie is open evenals alle essentiële faciliteiten;
4. De vakantie en bestemming voldoen aan onze veiligheidsstandaarden.

Als één van bovenstaande zaken niet gegarandeerd kan worden, zullen wij helaas jouw vakantie moeten annuleren. Dit doen wij enkel om jou een volkomen onbezorgde vakantie te kunnen laten beleven.

De informatie vanuit bestemmingen en partners wijzigt snel en helaas soms ook last-minute. Wij doen ons best om je over de reden altijd zo duidelijk en snel mogelijk te informeren maar helaas kan het soms gebeuren dat wij je door last minute wijzigingen na een eerdere bevestiging alsnog moeten teleurstellen. Dit proberen wij uiteraard te allen tijde te voorkomen.


Welke verplichte formulieren gelden er voor reizen naar Spanje?
Het is verplicht om voor aankomst in Spanje het FCS formulier in te vullen. Het formulier kan pas na het online inchecken ingevuld worden aangezien er om een stoelnummer gevraagd wordt. Na registratie ontvang je een QR-code.
  
Elk formulier is persoonlijk en niet overdraagbaar en wordt geassocieerd met een enkele reis. In het geval dat de passagier een minderjarige of een afhankelijke / gehandicapte persoon is, dan kan het formulier worden ingevuld door hun tutor, die verantwoordelijk is voor de juistheid van de verstrekte informatie.

Formulier ondertekenen
Voordat je naar Spanje reist, moet je ervoor zorgen dat je het formulier ondertekend op de website spth.gob.es of in de mobiele app. Dit is mogelijk vanaf 48 uur voor vertrek. Hiermee krijg je de Health QR Code die je (op papier of mobiel) moet laten zien bij de health control van de luchthaven om je reis te kunnen voortzetten. Als je het formulier ondertekent vanuit de app, verschijnt het in het gedeelte 'Mijn reizen' en ontvang je een e-mail die je kunt afdrukken.

Het invullen van dit formulier is verplicht. Als je het formulier niet hebt ingevuld, kan jou de toegang tot Spanje worden geweigerd.

Voor algemene richtlijnen per bestemming, klik hier.

Als je problemen ondervindt bij het invullen van het formulier, stuur dan een e-mail naar spth@sanidad.gob.es met een screenshot van het probleem. Geef in het e-mailonderwerp ook aan of je de website of de mobiele applicatie gebruikt.


Coronavirus & Mijn Boeking

Coronavirus & Reizen

Speciale boekingen

Betalen & Prijzen

Extra's bij te boeken

Reisdocumenten

Tijdens de vakantie

Na de vakantie

Over Sunweb

Heb je je antwoord niet gevonden?

Telefoon

We zijn telefonisch bereikbaar op de volgende tijden:

Maandag t/m vrijdag 09.00 - 20.00 uur
Zaterdag 10.00 - 17.00 uur
Zondag gesloten

 

Telefoonnummer: 0900 0290 (lokaal tarief).

Bel je vanuit het buitenland? Bel dan
0031-102802290.

Openingstijden

Wij zijn te bereiken op:
Maandag t/m vrijdag 09.00 - 20.00 uur
Zaterdag 10.00 - 17.00 uur
Zondag gesloten

Let op: er zijn gewijzigde openingstijden.

Mijn Sunweb

Altijd controle op je boeking. Bekijk documenten en bewerk je reis of gegevens.

Mijn Sunweb

Reisinformatie

Hier vind je uitgebreide informatie m.b.t. jouw vakantie, voor, tijdens en nadat je geboekt hebt.

Reisinfo

Extra's

We helpen je graag bij een optimale voorbereiding van je vakantie. Boek een van onze extra's om jouw vakantie compleet te maken!

Bekijk extra's

Social Media

Stel je vraag aan het SunWebCare team op Facebook of Twitter. We beantwoorden jouw vraag tijdens onze openingstijden.

Bekijk ook onze Social Media huisregels.

E-mail

Je kan via onderstaande link eenvoudig een e-mail sturen naar ons met jouw vraag.

Neem contact op

Heb je je antwoord niet gevonden?

Telefoon

We zijn telefonisch bereikbaar op de volgende tijden:

Maandag t/m vrijdag 09.00 - 20.00 uur
Zaterdag 10.00 - 17.00 uur
Zondag gesloten

 

Telefoonnummer: 0900 0290 (lokaal tarief).

Bel je vanuit het buitenland? Bel dan
0031-102802290.

Openingstijden

Wij zijn te bereiken op:
Maandag t/m vrijdag 09.00 - 20.00 uur
Zaterdag 10.00 - 17.00 uur
Zondag gesloten

Let op: er zijn gewijzigde openingstijden.

Mijn Sunweb

Altijd controle op je boeking. Bekijk documenten en bewerk je reis of gegevens.

Mijn Sunweb

Reisinformatie

Hier vind je uitgebreide informatie m.b.t. jouw vakantie, voor, tijdens en nadat je geboekt hebt.

Reisinfo

Extra's

We helpen je graag bij een optimale voorbereiding van je vakantie. Boek een van onze extra's om jouw vakantie compleet te maken!

Bekijk extra's

Social Media

Stel je vraag aan het SunWebCare team op Facebook of Twitter. We beantwoorden jouw vraag tijdens onze openingstijden.

Bekijk ook onze Social Media huisregels.

E-mail
Je kan via onderstaande link eenvoudig een e-mail sturen naar ons met jouw vraag.

Neem contact op