Zonvakanties
  • Home
  • Zoek en boek
Wintersport
  • Home
  • Zoek en boek
Cruises
Aanbiedingen
Extra

FAQ - Voor de vakantie

  1. Home
  2. Sudtours
  3. FAQ
  4. Voor de vakantie

Veelgestelde vragen

Voor de vakantie


ACCOMMODATIE

Hoe laat kan ik mijn accommodatie in?

Bij aankomst in uw accommodatie meldt u zich bij de receptie. Hier ontvangt u de sleutel en hoort u hoe laat uw kamer/appartement beschikbaar is. Over het algemeen kunt u vanaf 16.00 uur in uw accommodatie terecht. Komt u voor die tijd aan, dan is het vaak mogelijk om uw bagage tijdelijk op te bergen in een bagageruimte. U kunt dan alvast gebruik maken van de faciliteiten of de omgeving gaan ontdekken.

Hoe laat moet ik mijn accommodatie uit?

Op de dag van vertrek bent u verplicht uw accommodatie rond 10.00 uur weer te verlaten. Informeer ter plaatse bij de receptie van uw accommodatie naar het juiste uiterlijke tijdstip.

Uiteraard kunt u op deze dag nog wel gebruik maken van de faciliteiten van de accommodatie.

Hoeveel bedraagt de borg voor ons appartement?

De borg verschilt per appartement. U kunt hiervoor kijken bij de beschrijving van het appartement onder het kopje 'faciliteiten'.

Staat hier niets vermeld over borg dan wordt er voor het betreffende appartement geen borg gevraagd.

Kan ik een preferentie / voorkeur doorgeven?

Sudtours wil natuurlijk zo veel mogelijk voldoen aan speciale wensen die bij boeking kenbaar worden gemaakt. Hiervoor is de medewerking van de accommodatie nodig.

In de praktijk blijkt dat de accommodatie niet altijd kan beantwoorden aan een voorkeur, houd daar rekening mee. Een voorkeur kan dan ook niet altijd worden toegezegd hoe jammer dit ook is.

Wanneer u een preferentie wilt doorgeven, dan kan de hoofdboeker telefonisch contact met ons opnemen via 0900-0126 (lokaal tarief).

Wat is het verschil tussen een voordeelkamer/appartement en een algemene kamer/appartement?

Onze inkopers zijn altijd op zoek naar de scherpste aanbiedingen. Daarom hebben zij op verschillende bestemmingen een beperkt aantal kamers/appartementen ingekocht tegen een speciale lage prijs. Deze voordeeltarief kamers/appartementen wijken af van de algemene kamers/appartementen. Dit kan betrekking hebben op de ligging, inrichting en grootte.

Wat is een maisonette?

Een maisonette is een appartement dat bestaat uit 2 etages. De bovenverdieping bestaat uit alleen 1 slaapkamer.

Wat is een mezzanine?

Een mezzanine is een appartement met een slaapruimte op een half open bovenverdieping. De slaapruimte kan hierbij open of afgesloten zijn.

Is er een babybedje aanwezig in de accommodatie?

Bij de meeste accommodaties zijn er babybedjes beschikbaar. Houd er rekening mee dat het mogelijk is dat hiervoor een bedrag gevraagd wordt door de accommodatie.

Wanneer de accommodatie babybedjes heeft, vind u dit terug op Mijn Sudtours onder ‘uw accommodatie’. Staat hier aangegeven dat deze op aanvraag is, dan kunt u contact opnemen met Sudtours om het bedje aan te vragen.

Tot welke leeftijd wordt een kind meegerekend als een baby?

Kinderen van 0 tot 2 jaar (op de dag van vertrek) worden gerekend als baby. U betaalt voor hen geen reissom. Er worden wel administratiekosten van 40,- euro in rekening gebracht.

De baby heeft geen recht op een eigen vluchtstoel. Als de baby 2 jaar wordt tijdens de reis, dan geldt de leeftijd van de baby op de heenreis. Hiervoor gelden dus ook de administratiekosten van 40 euro. In dit geval heeft de baby ook geen recht op een eigen vliegtuigstoel.

ANNULEREN

Hoe kan ik mijn vakantie annuleren?

Een annulering kunnen wij alleen in behandeling nemen als deze is ingediend door de hoofdboeker. De hoofdboeker kan contact opnemen via annulering@sudtours.nl.

Houd er rekening mee dat een annulering nooit kosteloos verloopt. De annuleringskosten worden berekend volgens de Sudtours voorwaarden. De exacte annuleringskosten komen op uw aangepaste factuur te staan.

Heeft u uw annuleringverzekering bij Sudtours afgesloten, dan loopt deze via de Europeesche Verzekering. De annuleringskosten kunt u proberen te claimen bij de verzekeringsmaatschappij. Zij keren alleen uit als u een geldige reden heeft voor de annulering.

Hoe kan ik een deel van mijn vakantie annuleren?

Het komt voor dat niet de gehele boeking geannuleerd wordt, maar een 1 of meerdere personen. De overige personen gaan dan wel op vakantie. U kunt dan een deelannulering doorgeven via annulering@sudtours.nl. Uw annulering wordt binnen 1 week in behandeling genomen. Alleen de hoofdboeker kan de annulering doorgeven.

De geannuleerde persoon betaalt de annuleringskosten volgende Sudtours voorwaarden.

Vaak wordt bij een deelannulering de reissom voor de overgebleven reizigers hoger. Dit is omdat u met minder personen in de kamer verblijft. Dit worden meerkosten genoemd. Door meerkosten kan het voorkomen dat de totale reissom hoger wordt. Volgens de ANVR-Voorwaarden mag dit niet. Wordt uw totale reissom hoger, dan verwerken wij een korting in uw boeking zodat de totale reissom hetzelfde blijft.

De meerkosten kunnen door de reizende deelnemers bij hun verzekeringsmaatschappij worden gedeclareerd. Houd er rekening mee dat elke verzekeringsmaatschappij hier eigen regels in heeft.

Worden er personen geannuleerd en de gehele reissom is al voldaan, dan wordt het te veel betaalde bedrag naar de hoofdboeker overgemaakt. De hoofdboeker kan het geld dan overmaken naar de geannuleerde personen. Sudtours is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor de verrekening van de kosten tussen de deelnemers.

Wat is mijn polisnummer van de verzekering?

Het polisnummer van uw verzekering is uw boekingsnummer. Het boekingsnummer vindt u op uw factuur.

Welke mogelijkheden zijn er behalve annuleren?

Naast annuleren heeft u ook de volgende mogelijkheden:

In de plaats stelling:

De hoofdboeker kan iemand anders in uw plaats mee laten gaan. Tot 1 week voor vertrek is deze wijziging kosteloos. Wilt u een naam wijzigen doorvoeren binnen 1 week voor vertrek, dan kunnen er kosten berekend worden.

Omboeken van de reis:

Het is mogelijk uw boeking te wijzigen naar een andere datum en/of accommodatie op dezelfde bestemming. Let op: wilt u de vakantie omboeken naar een andere bestemming, dan krijgt u annuleringskosten voor uw huidige boeking.

Wilt u een in de plaats stelling doorvoeren of de vakantie omboeken, dan kan de hoofdboeker een e-mail sturen naar info@sudtours.nl. Uiteraard kan de hoofdboeker ook telefonisch contact met ons opnemen via 0900-0126 (lokaal tarief).

BETALEN

Hoe kan ik de vakantie betalen?

iDeal

iDeal is de snelste en makkelijkste betalingswijze. Er worden hiervoor geen extra kosten in rekening gebracht.

U kunt uw betaling gemakkelijk via iDeal via Mijn Sudtours overmaken.

Betaalt u via iDeal dan loopt de betaling direct door in ons systeem. U ontvangt binnen enkele uren de bevestiging van de betaling per mail, ook ziet u de betaling terug in Mijn Sudtours onder het kopje 'betaling'.

Internet bankieren

U kunt uw betaling via internet bankieren aan ons overmaken. Hiervoor kunt u de volgende gegevens aanhouden.

IBAN: NL25RABO 0118215736

BIC: RABONL2U

Plaats: Rotterdam

Belangrijk is dat u in de omschrijving uw boekingsnummer vermeld.

Als wij de betaling verwerkt hebben, ontvangt u hiervan een bevestiging per mail. Ook ziet u dan de betaling in Mijn Sudtours staan.

Door verschil in banken kan het zijn dat de betaling niet direct zichtbaar is bij ons. Dit kan soms wel een aantal dagen duren. Het is belangrijk hier rekening mee te houden.

Wanneer moet ik de betaling overmaken?

De aanbetaling dient binnen 7 dagen na boeken op onze rekening te staan en bestaat uit:

- de reserveringskosten (100%)

- het calamiteitenfonds (100%)

- kosten voor de eventueel afgesloten annuleringsverzekering (100%)

- eventuele poliskosten (100%)

- 15% over de overige reisonderdelen. Vanaf 1 augustus 2018 is dat 30% geworden. 

Het is van belang dat het restantbedrag uiterlijk 6 weken voor vertrek bij ons binnen is.

Boekt u een vakantie binnen 6 weken voor vertrek, dan is het noodzakelijk dat u de gehele betaling per direct aan ons overmaakt.

Herinnering

Sudtours stuurt geen betalingsherinneringen voordat de betalingstermijn is overschreden. De betalingstermijnen vermelden wij op de factuur en op Mijn Sudtours. Daar kunt u altijd de specifieke datum zien waarop wij de betaling op onze rekening verwachten.

BIJBOEKEN

Kan ik nog reisonderdelen zoals bagage, verzekeringen, autohuur et cetera bijboeken?

Ja, in de meeste gevallen is dit geen enkel probleem. Voor sommige zaken is de beschikbaarheid ook van belang. Neem contact op met ons Contact Center om de mogelijkheden na te gaan en de bijkomende kosten te bespreken.

Kan ik een persoon bijboeken?

Dit is afhankelijk van het aantal beschikbare vluchtstoelen en de accommodatie die u geboekt heeft. Houdt er rekening mee dat de reeds geboekte reizigers de oude reissom behouden. De persoon die bijgeboekt wordt, krijgt de nieuwe reissom.

Wilt u een persoon bijboeken, dan kan de hoofdboeker telefonisch contact met ons opnemen via 0900-0126 (lokaal tarief).

REISBESCHEIDEN

Hoe moeten de namen op de tickets worden vermeld?

Het is verplicht dat in de boeking de juist gespelde namen vermeld staan. Wij vragen u alléén de 1ste voornaam volgens paspoort op te geven. Heeft u meerdere voornamen dan hoeft u deze niet te vermelden.

Geeft u bij Sudtours de achternaam op die vermeld staat in uw paspoort. Bent u getrouwd dan is dit vaak uw meisjesnaam en uw getrouwde naam. U mag ook alleen uw meisjesnaam opgeven. Deze naam blijft altijd in uw paspoort staan.

Ontvang ik een voucher voor de transfer?

Ja, u ontvangt van ons een voucher voor de transfer in de reisbescheiden van uw vakantie.

U ontvangt van ons 1 voucher die geldig is voor zowel de heen- als terugreis. U hoeft uw voucher op de heenreis dus niet in te leveren.

Het komt soms voor dat de datum voor de transfer terug gelijk is aan die van de transfer heen. Dit levert geen problemen op tijdens uw vakantie. Wij kunnen dit momenteel helaas ook niet wijzigen. Onze vertegenwoordiger en de transfermaatschappij is op de hoogte op welke dag u terugreist. Op die dag zal u ook gewoon gebracht worden naar de luchthaven.

Het is belangrijk dat u zich meldt bij de reisleiding op de luchthaven. Zij verwijzen u naar de juiste transfer bus.

Wanneer ontvang ik de reisbescheiden?

De reisbescheiden mailen wij ongeveer 1 week voor vertrek naar de hoofdboeker. Houd er rekening mee dat deze alleen verzonden worden als de gehele betaling bij ons binnen is.

REISDOCUMENTEN

Heb ik een paspoort nodig of is een ID-kaart voldoende?

Met een Nederlandse ID-kaart kunt u naar de volgende landen reizen:

Bulgarije, Cyprus, Griekenland, Italië, Kroatië, Malta, Portugal, Spanje (inclusief de Canarische Eilanden) en Turkije.

Houd er wel rekening mee dat uw identiteitskaart nog minimaal 6 maanden geldig is na terugkomst voor Turkije.

Voor de volgende landen heeft u een paspoort nodig:

Egypte, Kaapverdië en de Verenigde Arabische Emiraten.

Reist u naar Egypte, Dubai (Verenigde Arabische Emiraten), Kaapverdië of Turkije dan is het verplicht dat uw paspoort nog 6 maanden geldig is na thuiskomst.

Mijn ID is beschadigd, kan ik hier nog mee reizen?

De controle op reisdocumenten is erg scherp. Dit betekent dat paspoorten of ID-kaarten met krasjes, scheurtjes of andere beschadigingen niet meer geaccepteerd worden. Controleer uw reisdocument voor vertrek dan ook altijd goed!

Het reizen met de juiste documenten is uw eigen verantwoordelijkheid. Sudtours kan niet aansprakelijk worden gesteld voor een eventuele instapweigering en de kosten die hieraan zijn verbonden.

Voor welke landen heb ik een visum nodig?

Voor onderstaande  vakantiebestemmingen is een visum verplicht wanneer u over de Nederlandse nationaliteit beschikt. Heeft u niet de Nederlandse nationaliteit, dan is het belangrijk om na te gaan of u een visum nodig heeft. Dit vraagt u na bij de ambassade van het land waar u heen wilt en de landen waar u doorheen reist.

Egypte

Bij aankomst op het vliegveld wordt u opgehaald door een medewerker van onze plaatselijke vertegenwoordiger. Als extra service verzorgt deze persoon ook het visum voor 28 USD per persoon. Dit bedrag kunt u wel gewoon in Euro’s betalen. Maakt u hiervan gebruik, dan kunt u in een speciale rij gaan staan. Daardoor hoeft u niet lang te wachten op het visum.

U kunt er ook zelf voor kiezen om het visum op te halen bij de normale balies. U betaalt dan 25 USD per persoon. Dit raden wij echter niet aan. Dit omdat de wachttijd minimaal 1 uur duurt en u hierdoor de kans loopt om de transfer te missen.

Let op! Het visum dat u aanschaft op de luchthaven van bestemming is alleen geldig voor reizen van 30 dagen of korter. Gaat u langer op vakantie naar Egypte? Dan is het belangrijk dat u zelf het langerverblijf visum aanvraagt en betaalt bij de ambassade van Egypte. 

Het is niet toegestaan om met een ID-kaart naar Egypte te reizen. Reizigers moeten in het bezit zijn van een geldig paspoort. Het paspoort dient minimaal 6 maanden na terugkomst nog geldig te zijn.

Dubai

Voor een verblijf van minder dan 30 dagen krijgt u bij aankomst op de luchthaven van Dubai een gratis visum. Dit is een stempel in uw paspoort.

Kaapverdië

Het visum voor uw vakantie naar Kaapverdië wordt door Sudtours geregeld wanneer u in het bezit bent van een Nederlands of Belgisch paspoort. De kosten van het visum zijn inbegrepen in de reissom.

Om het visum voor u in orde te maken is het noodzakelijk dat Sudtours de volgende gegevens van elke reiziger ontvangt:

- Voornamen en achternaam conform paspoort:

- Geboortedatum:

- Geboorteplaats:

- Nationaliteit:

- Paspoortnummer:

- Vervaldatum paspoort:

Het is belangrijk dat u de bovenstaande gegevens direct na de boeking aan ons doorgeeft.

Het op tijd aanleveren van de gegevens is uw eigen verantwoording. Sudtours is hiervoor niet verantwoordelijk.

Turkije

Voor uw vertrek naar Turkije is het noodzakelijk dat u in het bezit bent van een visum. Bent u niet in het bezit van een visum, dan kunt u bij het inchecken op de luchthaven geweigerd worden op de vlucht.

Het visum kunt u op 2 manieren aanschaffen:

1. Visum online via de website van Evisa

Het visum koopt u via de website van Evisa. Hiervoor betaalt u 20 USD en dit kan alleen met een creditcard voldaan worden. Dit hoeft niet uw eigen creditcard te zijn, u kunt de betaling ook doen met een creditcard van familie of vrienden.

- U gaat naar de website van Evisa

- U vult alle vragen in;

- U betaalt 20 USD per persoon met een creditcard;

- U print het visum uit en neemt deze mee op vakantie;

- Het visum toont u bij de incheckbalie en bij aankomst in Turkije;

2. Visum online via de website van Sudtours

Sudtours werkt samen met Visa 4 Turkey. U kunt nu ook het visum via Sudtours kopen. Dit kan via deze website. Deze website is geheel in het Nederlands. Voor het visum betaalt u 24,50 euro per persoon. Dit bedrag kunt u via iDeal over maken.

Koopt u het visum via de website van Sudtours, dan volgt u de onderstaande stappen.

- U gaat naar de website van Sudtours

- U vult alle vragen in;

- U betaalt 24,50 euro via iDeal

- U print het visum uit en neemt deze mee op vakantie;

- Het visum toont u bij de incheckbalie en bij aankomst in Turkije;

Belangrijk om rekening mee te houden. Het visum vraagt u aan via de website van Sudtours bij Visa 4 Turkey. Heeft u vragen over het aangevraagde visum dan neemt u contact op met Visa 4 Turkey.

Belangrijk:

- Het visum is totaal 180 dagen geldig. Echter, mag u maximaal 90 dagen aaneengesloten in Turkije verblijven met dit visum.

- Uw paspoort moet na terugkomst nog minimaal 6 maanden geldig zijn.

- Gaat u op vakantie naar Griekenland en boekt u een excursie ter plaatse voor 1 dag naar Turkije? Dan hoeft u het visum niet aan te vragen.

Heb ik toestemming nodig om alleen met mijn kind te reizen?

Wanneer u reist met een minderjarige zonder dat beide ouders/voogd(en) met het ouderlijk gezag, is het in veel gevallen noodzakelijk dat u toestemming nodig heeft.

Wanneer heb ik toestemming nodig?

Doorloop de stappen op de volgende website om te kijken of u toestemming nodig heeft: http://www.kinderontvoering.org/advies/toestemming-voor-vakantie.html 

Hoe krijg ik toestemming?

Voor meer informatie over toestemming en het formulier verwijzen wij u naar de website van de Rijksoverheid en Kinderontvoering.

VERVOER

AUTOHUUR

Hoe kan ik de borg betalen?

De borg van de autohuur kan alleen worden voldaan met een creditcard. Het is dan ook noodzakelijk dat de hoofdbestuurder over een creditcard beschikt.

Zijn er autostoeltjes te huur?

Autostoeltjes zijn op aanvraag te boeken voor kinderen tot circa 6 jaar. Wanneer u een auto huurt via Sudtours, dan kunnen wij een autostoeltje voor u aanvragen bij de verhuurmaatschappij. De kosten voor het autostoeltje betaalt u ter plaatse bij het afhalen van de huurauto.

Wilt u een autostoeltje huren, dan kan de hoofdboeker contact met ons opnemen via 0900-0126 (lokaal tarief).

Kan ik mijn auto online inchecken voor vertrek?

Heeft u een vakantie geboekt met autohuur? Dan is het voor een aantal bestemmingen mogelijk om vooraf online in te checken. Dit raden wij sterk aan, aangezien er lange wachtrijen kunnen ontstaan bij de incheckbalie van de autoverhuurder op de luchthaven.

Ongeveer 1 week voor vertrek ontvangt u de autohuurvoucher. Staat er op het voucher een rode button onder 'online inchecken’, dan kunt u via de rode button online inchecken. Dit is mogelijk tot 24 uur voor aankomst op de luchthaven van de bestemming.

Hoe laat wordt de auto gebracht bij de accommodatie?

De auto wordt altijd om 10.00 uur 's ochtend bij de accommodatie gebracht. Op de laatste huur dag wordt de auto ook weer om 10.00 uur 's ochtends opgehaald bij uw accommodatie.

TRANSFER

Is het de transfer bij de reissom inbegrepen?

Tijdens het boeken heeft u de keus gemaakt om wel of geen standaard transfer te boeken.

Kiest u voor wel een transfer? Dan is de transfer van de luchthaven naar uw accommodatie en weer terug inclusief. U betaalt hier geen extra kosten voor

Kiest u voor geen transfer? Dan heeft u geen recht op de transfer. U regelt dan zelf vervoer van de luchthaven naar uw accommodatie en weer terug. De transfer bieden wij als extra service aan. Maakt u hier geen gebruik van, dan ontvangt u geen korting op uw reissom.

Belangrijk om rekening mee te houden:

- Wanneer er bij uw vakantie voor de gehele reisduur een huurauto is inbegrepen is er geen transfer inclusief. U neemt de huurauto dan direct in ontvangst op de luchthaven en voert de transfer op eigen gelegenheid uit.

- Wij streven ernaar om al onze gasten direct voor de accommodatie af te zetten. Dit zodat u nauwelijks hoeft te lopen met uw bagage. Alleen in situaties dat plaatselijke omstandigheden of bepalingen dit onmogelijk maken, wordt u op een uitstapplaats zo dicht mogelijk bij uw appartement of hotel afgezet. De resterende afstand kunt u dan te voet of per taxi afleggen. Eventuele kosten zijn voor uw eigen rekening.

Kan ik een privétransfer bijboeken?

Voor de meeste bestemming is het inderdaad mogelijk om een privétransfer bij te boeken. Houd er rekening mee dat de privétransfer tegen betaling is.

U kunt contact opnemen met het Contact Center van Sudtours om na te gaan welke typen transfers wij aanbieden voor uw vakantie. Boekt u een standaard of een privétransfer bij, dan ontvangt u hiervan een voucher bij uw reisbescheiden.

Mag mijn fiets, surfplank, rolstoel of huisdier mee in de transferbus?

Fietsen, surfplanken of rolstoelen kunnen niet standaard mee in de transfer bus. Het is noodzakelijk dat dit voor u nagevraagd wordt.

Op al onze bestemmingen is het niet toegestaan om huisdieren mee te nemen in de transfer bus. In sommige gevallen is het wel toegestaan om een huisdier in het bagageruim van de bus te vervoeren.

Houd er rekening mee dat er voor het vervoer van fietsen, surfplanken, rolstoelen, huisdieren en dergelijke een toeslag voor de transfer gevraagd kan worden.

Neemt u bijzondere bagage mee, dan kan de hoofdboeker telefonisch contact met ons opnemen via 0900-0126 (lokaal tarief). Het Contact Center bekijkt de mogelijkheden dan graag voor u.

VLIEGREIS

BABY/KINDEREN

Heeft een baby recht op een eigen koffer?

Een baby tot 2 jaar heeft recht op 10 kilo ruimbagage als u vliegt met Transavia. Dit is inclusief buggy, maxi-cosi of kinderwagen. Een baby mag geen eigen koffer meenemen wanneer u een buggy, maxi-cosi of kinderwagen meeneemt.

De bagage van de baby kunt u verdelen over de koffers van de ouders. Neemt u geen buggy, maxi-cosi of kinderwagen mee dan mag u wel een eigen koffer meenemen voor de baby.

Vliegt u met Cityjet of Easyjet naar uw vakantiebestemming? Dan heeft een baby geen recht op hand- of ruimbagage.

Is het meenemen van een kinderwagen / buggy toegestaan bij een vliegreis?

Het is mogelijk om een kinderwagen of buggy mee te nemen op vakantie.

Een baby tot 2 jaar heeft recht op 10 kilo ruimbagage als u met Transavia vliegt. Dit is inclusief buggy, maxi-cosi of kinderwagen. Een baby mag geen eigen koffer meenemen wanneer u een buggy, maxi-cosi of kinderwagen meeneemt.

De bagage van de baby kunt u dan verdelen over de koffers van de ouders.

Houd er rekening mee dat op Nederlandse luchthavens alleen lichtgewicht inklapbare paraplu buggy's kunnen worden meegenomen tot aan het vliegtuig. Overige kinderwagens en buggy's worden bij de check-in balie ingenomen.

Het verschilt per vlucht of u de buggy terugkrijgt bij het verlaten van het vliegtuig of via de bagageband. U kunt dit navragen bij het cabine personeel.

Krijgt een baby een eigen vliegtuigstoel?

Een baby tot 2 jaar heeft geen recht op een eigen stoel.

Wel is het mogelijk om tegen betaling een stoel bij te boeken. Wanneer u hiervan gebruik wilt maken, dan kan de hoofdboeker telefonisch contact met ons opnemen via 0900-0126 (lokaal tarief).

Tot hoeveel weken zwangerschap mag ik vliegen?

Bij een zwangerschap zonder enige complicaties mag u vliegen tot 36 weken zonder een doktersverklaring te overleggen. Vanaf 36 weken zwangerschap is vliegen niet meer toegestaan.

Bij een zwangerschap van een meerling mag u vliegen tot 34 weken zonder een doktersverklaring te overleggen. Vanaf 34 weken zwangerschap is vliegen niet meer toegestaan.

Bij een zwangerschap met complicaties is het altijd noodzakelijk dat u een doktersverklaring in het Nederlands of Engels kunt overleggen. Het is een vereiste dat deze verklaring binnen 7 dagen voor vertrek is uitgegeven. Vanaf 34 weken zwangerschap mag u niet meer vliegen.

Kan ik reizen met een kind zonder ouders of voogd?

Reist u met een kind zonder ouders of voogd dan kan het kind geweigerd worden bij het inchecken. Belangrijk is dat u vooraf contact opneemt met de ambassade van het land waar u naar toe reist. De regels hiervoor verschillen namelijk per land.

Daarnaast is het belangrijk dat u een verklaring van de ouders/voogd en een kopie van hun paspoort meeneemt. Dit om te voorkomen dat zij worden geweigerd bij het inchecken.

Deze verklaring kunt u hier openen en uitprinten: Verklaring kind zonder ouders/voogd.

BAGAGE

Hoeveel bagage mag ik meenemen als ik met Brussels Airlines vlieg?

Elke reiziger vanaf 2 jaar mag 1 stuk handbagage meenemen van maximaal 6 kilo. De maximale afmetingen zijn 55x40x23 cm. Daarnaast mag u een klein item meenemen dat onder uw stoel past (handtas, laptoptas, cameratas etc.).

Een baby tot 2 jaar heeft geen recht op handbagage.

Elke reiziger vanaf 2 jaar heeft recht op 0 kilo ruimbagage.

Een baby tot 2 jaar heeft recht op 10 kilo ruimbagage. Dit is inclusief buggy, maxi-cosi of kinderwagen. Alleen een paraplu buggy tot maximaal 7 kilo kunt u meenemen tot aan de gate. Het verschilt per vlucht of u de buggy terugkrijgt bij het verlaten van het vliegtuig of via de bagageband. Informeer hiernaar bij het cabinepersoneel.

Zwaardere buggy’s en kinderwagens worden ingenomen bij de check-in balie.

U kunt bij Sudtours tegen betaling ruimbagage bijboeken. De tarieven voor het bijboeken van ruimbagage zijn:

15 kilo ruimbagage = 10,- euro per enkele reis

20 kilo ruimbagage = 15,- euro per enkele reis

23 kilo ruimbagage = 18,- euro per enkele reis (Let op! voor vluchten van en naar Egypte is het niet mogelijk om 23 kg bagage bij te boeken)

Boekingen met een vertrekdatum vanaf 1 april 2018:

15 kilo ruimbagage = 12,- euro per enkele reis

20 kilo ruimbagage = 15,- euro per enkele reis

23 kilo ruimbagage = 18,- euro per enkele reis (Let op! voor vluchten van en naar Egypte is het niet mogelijk om 23 kg bagage bij te boeken)

Houdt u er rekening mee dat het maximale toegestane gewicht van 1 koffer 32 kilo is en maximaal 158 cm. U mag per persoon maximaal 1 stuk bagage inchecken.

Overgebleven kilo's mogen niet worden verdeeld over de koffers van medereizigers.

Wij raden u dringend aan om u aan de bijgeboekte bagage te houden. Wanneer het totale gewicht van uw bagage wordt overschreden, wordt bij de check-in balie een overbagagetarief gehanteerd. De kosten hiervoor zijn €45,00 tot €145,00 (afhankelijk van de bestemming) per enkele reis. Het is ook mogelijk dat de overbagage wordt geweigerd.

Hoeveel bagage mag ik meenemen als ik met Pegasus vlieg?

Elke reiziger vanaf 2 jaar mag 1 stuk handbagage meenemen van maximaal 8 kilo. De maximale afmetingen zijn 55x40x20 cm. Ruimbagage is niet inclusief.

Een baby tot 2 jaar heeft recht op 10 kilo ruimbagage.

U kunt bij Sudtours tegen betaling ruimbagage bijboeken. De tarieven voor het bijboeken van ruimbagage zijn:

15 kilo ruimbagage = 12,- euro per enkele reis

20 kilo ruimbagage = 15,- euro per enkele reis

Houd er rekening mee dat 1 stuk ruimbagage maximaal 32 kilo mag wegen. Onderling verdelen van bagage is niet toegestaan.

Wij raden u dringend aan om u aan de bijgeboekte bagage te houden. Wanneer het totale gewicht van uw bagage wordt overschreden, wordt bij de check-in balie een overbagagetarief gehanteerd. Het is ook mogelijk dat de overbagage wordt geweigerd.

Hoeveel bagage mag ik meenemen als ik met Easyjet vlieg?

Elke reiziger vanaf 2 jaar mag 1 stuk handbagage meenemen van maximaal 5 kilo. De maximale afmetingen zijn 56x45x25 cm. Ruimbagage is niet inclusief.

Een baby tot 2 jaar heeft geen recht op handbagage en ruimbagage.

U kunt bij Sudtours tegen betaling ruimbagage bijboeken. De tarieven voor het bijboeken van ruimbagage zijn:

15 kilo ruimbagage = 12,- euro per enkele reis

20 kilo ruimbagage = 15,- euro per enkele reis

Houdt u er rekening mee dat 1 stuk ruimbagage maximaal 32 kilo mag wegen. Onderling verdelen van bagage is niet toegestaan.

Wij raden u dringend aan om u aan de bijgeboekte bagage te houden. Wanneer het totale gewicht van uw bagage wordt overschreden, wordt bij de check-in balie een overbagagetarief gehanteerd. De kosten hiervoor zijn 14,- euro per kilo per enkele reis. Het is ook mogelijk dat de overbagage wordt geweigerd.

Hoeveel bagage mag ik meenemen als ik met Germania vlieg?

Elke reiziger vanaf 2 jaar mag 1 stuk handbagage meenemen van maximaal 6 kilo. De maximale afmetingen zijn 55x40x20 cm. Voor elke reiziger vanaf 2 jaar is 20 kilo ruimbagage inclusief. Het is niet mogelijk om extra bagage bij te boeken.

Een baby tot 2 jaar heeft geen recht op handbagage. Een baby tot 2 jaar heeft recht op 10 kilo ruimbagage.

Hoeveel bagage mag ik meenemen als ik met SunExpress vlieg?

Elke reiziger vanaf 2 jaar mag 1 stuk handbagage meenemen van maximaal 8 kilo. De maximale afmetingen zijn 55x40x20 cm. Ruimbagage is niet inclusief.

Een baby tot 2 jaar heeft geen recht op handbagage. Een baby tot 2 jaar heeft recht op 10 kilo ruimbagage. Kinderwagens, buggy's of maxi-cosi's worden opgeborgen in het ruim zonder extra kosten.

U kunt bij Sudtours tegen betaling ruimbagage bijboeken. De tarieven voor het bijboeken van ruimbagage zijn:

15 kilo ruimbagage = 12,- euro per enkele reis

20 kilo ruimbagage = 15,- euro per enkele reis

Houdt u er rekening mee dat 1 stuk ruimbagage maximaal 32 kilo mag wegen. Onderling verdelen van de bagage is niet toegestaan.

Wij raden u dringend aan om u aan de bijgeboekte bagage te houden. Wanneer het totale gewicht van uw bagage wordt overschreden, wordt bij de check-in balie een overbagagetarief gehanteerd. Het is ook mogelijk dat de overbagage wordt geweigerd.

Hoeveel bagage mag ik meenemen als ik met Transavia vlieg?

Elke reiziger vanaf 2 jaar mag 1 stuk handbagage meenemen van maximaal 10 kilo. Daarnaast is 1 jas of draagtas met goederen gekocht op de luchthaven na de douanecontrole toegestaan.

Transavia raad de reizigers aan om handbagage mee te nemen die niet groter is dan 45x40x25 cm. Deze handbagage kunt u gegarandeerd bij u houden tijdens de vlucht.

Neemt u een grotere tas mee van maximaal 55x40x25 cm, dan loopt u het risico dat u de handbagage niet bij u kunt houden tijdens de vlucht. Bij onvoldoende ruimte in de bagagevakken neemt de crew de handbagage in. Deze wordt dan alsnog in het bagageruim geladen.

Een baby tot 2 jaar heeft geen recht op handbagage.

Elke reiziger vanaf 2 jaar geen recht ruimbagage. Dit is niet meer bij de vakantie inbegrepen.

Een baby tot 2 jaar heeft recht op 10 kilo ruimbagage. 

Alleen een paraplu buggy tot maximaal 10 kilo kunt u meenemen tot aan de gate. Zwaardere buggy’s en kinderwagens worden ingenomen bij de check-in balie.

Voor baby's met een eigen stoel of voor jonge kinderen mag er als extra ruimbagage een opvouwbare paraplu buggy van maximaal 7 kilo meegenomen worden.

Bij Sudtours kunt u tegen betaling ruimbagage bijboeken. De tarieven voor het bijboeken van ruimbagage zijn:

15 kilo ruimbagage = 10,- euro per enkele reis

20 kilo ruimbagage = 15,- euro per enkele reis

25 kilo ruimbagage = 20,- euro per enkele reis

30 kilo ruimbagage = 25,- euro per enkele reis

Boekingen met een vertrekdatum vanaf 1 april 2018:

15 kilo ruimbagage = 12,- euro per enkele reis

20 kilo ruimbagage = 15,- euro per enkele reis

25 kilo ruimbagage = 22,- euro per enkele reis

30 kilo ruimbagage = 27,- euro per enkele reis

De bagage die u bijboekt mag u verdelen over maximaal 5 koffers. Houd er rekening mee dat 1 stuk ruimbagage maximaal 32 kilo mag wegen.

Onderling verdelen van bagage is toegestaan. Gaat u met bijvoorbeeld 2 personen op vakantie en boekt u eenmaal 20 kilo bij, dan mogen beide personen 1 koffer van 10 kilo meenemen.

Boekt u de ruimbagage via Sudtours dan ontvangt u hiervoor een apart voucher bij de reisbescheiden.

Meer mogelijkheden voor het bijboeken van bagage vindt u op de Selfservice website van Transavia. De Selfservice website van Transavia is beschikbaar vanaf 3 weken voor vertrek. Voor het bijboeken van ruimbagage via deze Selfservice gelden andere tarieven.

Hoe werkt de Selfservice website van Transavia?

1. Houdt uw boekingsnummer en uw boekingsgegevens bij de hand.

2. Ga naar de Selfservice website

3. Volg de stappen en boek de door u gewenste ruimbagage bij.

4. Betaal uw extra ruimbagage met een creditcard of via iDeal.

5. Na het bijboeken van extra ruimbagage ontvangt u een boekingsbevestiging van Transavia per mail.

Bent u eenmaal online ingecheckt? Dan is het niet meer mogelijk om via Sudtours of Mijn Transavia bagage bij te boeken. Dit kan alleen nog op de luchthaven. Op de luchthaven gelden mogelijk hogere tarieven.

Houd er rekening mee dat de bijgeboekte ruimbagage via Transavia niet wordt getoond op het vliegticket dat u van Sudtours ontvangt.

Hoeveel bagage mag ik meenemen als ik met Vueling vlieg?

Elke reiziger vanaf 2 jaar mag 1 stuk handbagage meenemen van maximaal 10 kilo. De maximale afmetingen zijn 55x40x20 cm.

Een baby tot 2 jaar heeft geen recht op handbagage.

Elke reiziger vanaf 2 jaar heeft recht op 0 kilo ruimbagage.

Een baby tot 2 jaar heeft recht op 10 kilo ruimbagage. Alleen een paraplu buggy tot maximaal 10 kilo kunt u meenemen tot aan de gate. Het verschilt per vlucht of u de buggy terugkrijgt bij het verlaten van het vliegtuig of via de bagageband. Informeer hiernaar bij het cabinepersoneel.

Bij Sudtours kunt u tegen betaling ruimbagage bijboeken. De tarieven voor het bijboeken van ruimbagage zijn:

15 kilo ruimbagage = 10,- euro per enkele reis

20 kilo ruimbagage = 15,- euro per enkele reis

23 kilo ruimbagage = 18,- euro per enkele reis

Boekingen met een vertrekdatum vanaf  1 april 2018:

15 kilo ruimbagage = 12,- euro per enkele reis

20 kilo ruimbagage = 15,- euro per enkele reis

23 kilo ruimbagage = 18,- euro per enkele reis

Ruimbagage hoeft niet direct bijgeboekt te worden. U kunt ruimbagage bijboeken tot 5 dagen voor vertrek via Mijn Sudtours.

Houd er rekening mee dat 1 stuk ruimbagage maximaal 32 kilo mag wegen. Onderling verdelen van bagage is niet toegestaan.

Wij raden u dringend aan om u aan de bijgeboekte bagage te houden. Wanneer het totale gewicht van uw bagage wordt overschreden, wordt bij de check-in balie een overbagagetarief gehanteerd. De kosten hiervoor zijn 12,- euro per kilo per enkele reis. Het is ook mogelijk dat de overbagage wordt geweigerd.

Het is ook mogelijk dat de overbagage wordt geweigerd.

Kan ik medische bagage meenemen?

Ja, dit is mogelijk. Wanneer u medische bagage meeneemt op vakantie is het belangrijk dat u dit aan ons doorgeeft. Wij melden uw medische bagage dan aan bij de luchtvaartmaatschappij. Hiervoor ontvangen wij graag de volgende informatie:

1. Hoeveel kilo’s neemt u mee?

2. Wat is het?

3. Wat zijn de afmetingen van de eventuele extra koffer?

De medische ruimbagage mag maximaal 15 kilo wegen.

De handbagage mag maximaal 10 kilo wegen inclusief eventuele medische bagage.

Mag ik ook 1 koffer meenemen voor 2 reizigers?

Het is mogelijk om 1 koffer mee te nemen voor 2 reizigers. Houd er wel rekening mee dat de koffer niet zwaarder mag wegen dan 32 kilo. Weegt de koffer zwaarder dan 32 kilo, dan wordt deze geweigerd.

Wat zijn de regels met betrekking tot handbagage?

Veiligheid is belangrijk. Er wordt daarom gecontroleerd op het meenemen van gevaarlijke stoffen en voorwerpen die een gevaar kunnen vormen voor de passagiers, bemanning of de veiligheid van het vliegtuig.

Vloeistoffen en gels kunnen alleen in uw handbagage mee onder de volgende voorwaarden:

- Vloeistoffen en gels zitten in verpakkingen van maximaal 100 ml

- Verpakte vloeistoffen en gels zitten in 1 doorzichtig en hersluitbaar plastic zakje van maximaal 1 liter

- Elke reiziger reist met maximaal 1 plastic 1-literzakje

- Medicijnen en babyvoeding die nodig zijn tijdens de vlucht zijn toegestaan.

Het is belangrijk dat u bij de handbagagecontrole het plastic zakje met de vloeistoffen en gels apart aanbiedt.

Op de luchthavens en in het vliegtuig kunt u (tax free) inkopen doen. Vloeistoffen en gels die u na de ticket- en/of paspoortcontrole of in het vliegtuig hebt gekocht, worden verpakt en waar nodig verzegeld. Het zegel is 1 dag geldig. Wanneer u een overstap heeft, mag u het zegel niet verbreken tot u op uw eindbestemming bent aangekomen.

Mag ik afwijkende bagage meenemen?

Neemt u afwijkende bagage mee, neemt u dan contact op met Sudtours. Een medewerker neemt graag de procedure met u door.

Hieronder vindt u een kleine opsomming van afwijkende bagage die u kunt meenemen:

             Duikuitrusting

             Fiets

             Golfuitrusting

             Kite, waveboard of wakeboard

             Muziekinstrumenten

             Surfplank

             Visuitrusting

Wanneer u bijzondere bagage meeneemt, dan is het ook noodzakelijk dat u dit aan ons doorgeeft. Wij melden uw bijzondere bagage dan voor u aan voor de transfer.

Houdt u er rekening mee dat uw bijzondere bagage niet altijd zomaar mee kan in de normale transfer. Soms worden er extra kosten gerekend voor het meebrengen van bijzondere bagage in de standaard transfer. In andere gevallen is het mogelijk dat er een speciale transfer moet worden aangevraagd. De kosten hiervoor zijn voor uw eigen rekening. Wanneer u uw bijzondere bagage bij ons aanmeldt, bekijken wij de mogelijkheden voor u.

BELASTINGEN

Staat de brandstofprijs vast bij vliegreizen?

Voor alle vluchten van Transavia wordt er voor het zomer- of winterseizoen begint een brandstofprijs vastgesteld. Tijdens een seizoen worden er geen toeslagen of kortingen meer doorberekend.

Voor vluchten met buitenlandse luchtvaartmaatschappijen is het wel mogelijk dat we bij stijgende brandstofprijzen een toeslag doorberekenen. Dit is conform de ANVR-voorwaarden. Wanneer een vlucht niet door Transavia wordt uitgevoerd, dan wordt dit duidelijk aangegeven.

BIJZONDERE VERZOEKEN

Kan ik een voorkeur opgeven voor extra beenruimte?

Helaas is het niet mogelijk om een voorkeur voor extra beenruimte op te geven.

Voor de vluchten met Transavia is het vanaf 3 weken tot 48 uur voor vertrek mogelijk om een stoelreservering te maken. Zo kunt u ook stoelen boeken met extra beenruimte. De kosten voor een stoel met extra beenruimte liggen tussen de 8,- en 15,- euro per stoel per enkele reis.

Ongeveer 3 weken voor vertrek ontvangt u een mail met alle informatie over het maken van een stoelreservering bij Transavia.

Voor vluchten anders dan Transavia is het helaas niet mogelijk om een stoelreservering te maken.

Mag ik een huisdier meenemen?

In sommige gevallen is het mogelijk om uw kat of hond mee te nemen op vakantie.

Wanneer u uw huisdier wilt meenemen op vakantie, dan kunt u uw huisdier bijboeken voor de vluchten via de Selfservice Website van Transavia.

Tot 10 kilo mag een huisdier meereizen in de cabine. Kosten hiervoor zijn 40,- euro per enkele reis. Maximale afmetingen van de transporttas of cabinekennel zijn 47x30x27 cm (lxbxh). Tijdens de vlucht mag uw huisdier niet uit de transporttas of cabinekennel.

Wanneer het huisdier zwaarder is dan 10 kilo reist deze mee in het ruim. Kosten hiervoor zijn 60,- euro per enkele reis. Maximale afmetingen van de kennel zijn 102x69x76 cm lxbxh).

Daarnaast is het belangrijk dat u de volgende vervoersvoorwaarden goed doorleest:

- 1 reiziger mag maximaal 1 huisdier in de cabine meenemen en 2 kennels in het vrachtruim.

- Transavia vervoert alleen honden en katten met een minimum leeftijd van 3 maanden en 21 dagen. EU lidstaten mogen dieren jonger dan 3 maanden en 21 dagen weigeren.

- Inentingen die te vroeg aan een jong dier worden toegediend werken niet. Om problemen te voorkomen hanteert Transavia een minimum leeftijd van 3 maanden.

- Huisdieren zijn verplicht een elektronisch identificatiesysteem te dragen.

- Het is verplicht dat het huisdier beschikt over gegevens over de rabiësvaccinaties.

- Het is verplicht dat de vereiste gegevens bekend zijn over de gezondheidstoestand van het dier.

Ook is het van belang dat u aan ons doorgeeft dat u uw huisdier meeneemt op vakantie, dit voor de transfer en accommodatie. De hoofdboeker kan telefonisch contact met ons opnemen via 0900-0216 (lokaal tarief).

Houd er rekening mee dat huisdieren niet altijd mee kunnen in de transferbus. Mogelijk worden er extra kosten in rekening gebracht voor een speciale transfer.

Uw huisdier kan ook alleen vervoerd worden tussen de koffers in een draagmand onder in het ruim van de bus. In de bus zelf zijn huisdieren door Europese regelgevingen niet toegestaan.

In een aantal accommodaties is het mogelijk om uw huisdier mee te nemen. Wanneer huisdieren zijn toegestaan, staat dit aangegeven op Mijn Sudtours onder ‘uw accommodatie’.

Mag ik een rolstoel meenemen in het vliegtuig?

Het is mogelijk om tijdens uw vakantie een rolstoel of scootmobiel mee te nemen. Het is belangrijk dat wij uw rolstoel of scootmobiel van te voren aanmelden voor de vlucht, transfer en accommodatie.

Neemt u een rolstoel of scootmobiel mee, dan kunt u telefonisch contact met ons opnemen via 0900-0126 (lokaal tarief).

Graag ontvangen wij de volgende gegevens:

- Met wat voor rolstoel reist u? Met of zonder (droge/natte) accu?

- Is de rolstoel wel of niet inklapbaar?

- Wat zijn de afmetingen van de rolstoel uitgeklapt?

- Wat zijn de afmetingen van de rolstoel ingeklapt?

- Wat is het gewicht van de rolstoel?

- Heeft u begeleiding nodig op de luchthaven?

- Kunt u lange afstanden lopen, trappen lopen (o.a trapjes bus) of helemaal niet lopen?

- Is het noodzakelijk dat er een speciale transfer voor u aangevraagd wordt?

- Is het van belang dat er een speciale / aangepaste kamer wordt aangevraagd?

- Heeft u nog andere speciale wensen?

Houd er rekening mee dat de rolstoel bij de check-in balie ingecheckt wordt. Vanaf de incheckbalie krijgt u een leenrolstoel van de luchtvaartmaatschappij.

Mogelijk worden er extra kosten berekend voor de transfer. Hier brengen wij u uiteraard zo snel mogelijk van op de hoogte.

Wat zijn de voorwaarden voor reizen met lichaamsdeel in gipsverband?

Reist u met een lichaamsdeel in gipsverband, dan is het verplicht dat er een medische verklaring, ondertekend door (onafhankelijke) arts, overlegd wordt bij de check-in balie. In deze verklaring is het noodzakelijk dat er beschreven staat dat passagier fit genoeg is om te vliegen.

Als dit niet specifiek in de medische verklaring vermeld staat, moet de passagier ervoor zorgen dat het gips in de gehele lengte wordt doorgezaagd om alsnog geaccepteerd te worden voor de vlucht. Uw gips moet voldoen aan bepaalde voorwaarden, overleg dit met uw arts.

STOELRESERVERING & INCHECKEN

Hoe kan ik een stoel bij Transavia reserveren?

Voor de vluchten met Transavia is het vanaf 3 weken tot 48 uur voor vertrek mogelijk om een stoelreservering te maken. Zo kunt u zelf bepalen waar u wilt zitten tijdens de vlucht. Uiteraard is de stoelreservering niet verplicht.

Via deze link kunt u in een aantal eenvoudige stappen een stoel voor u of uw gehele reisgezelschap reserveren.

Tijdens het maken van een stoelreservering ziet u een overzicht met zitplaatsen. U ziet meteen welke stoelen nog beschikbaar zijn en welke stoelen de standaard of extra beenruimte hebben. De kosten voor de stoelen zijn:

- Stoel met extra beenruimte kost tussen de 8,- en 15,- euro per persoon per enkele reis.

- Stoel met standaard beenruimte kost tussen de 4,- en 6,- euro per persoon per enkele reis.

- Stoel voorin tussen de 6,- en 9,- euro per persoon per enkele reis.

- Stoel eerste rij tussen de 12,- en 21,- euro per persoon per enkele reis. 

De stoelreservering is voor alle reizigers mogelijk. Behalve voor reizigers die rolstoel gebonden en geheel immobiel zijn.

Groepen vanaf 9 personen kunnen niet online stoelen reserveren. U kunt dit wel telefonisch doen via de klantenservice van Transavia.

Houd voor het maken van een stoelreservering uw boekingsnummer en uw vluchtschema bij de hand.

Bent u in het bezit van een stoelreservering? Dan is het nog steeds noodzakelijk dat u incheckt voor uw vlucht.

De stoelreservering wordt door Transavia verzorgd. Sudtours heeft hier geen invloed op.

Hoe laat moet ik inchecken op de luchthaven?

Het is belangrijk dat u minimaal 2,5 uur voor vertrek aanwezig bent op de luchthaven. Dit zodat u voldoende tijd heeft om in te checken, door de douanecontrole te gaan en naar uw gate te lopen.

Op de luchthavens wordt via monitoren aangegeven bij welke balies u kunt inchecken.

Wanneer u uw vlucht heeft gemist, dan heeft u geen recht op restitutie. Sudtours is hiervoor niet aansprakelijk. 

Let op: vanaf 21 april 2017 zal Transavia extra security checks uitvoeren op de handbagage bij de gates voor vluchten naar Turkije. Deze beslissing heeft de luchtvaartmaatschappij gemaakt op basis van de recente ontwikkelingen in Turkije. Net als wij houden zij de veiligheidssituatie in Turkije nauwlettend in de gaten. Door deze extra check kunnen zowel de incheck- als de boardingtijd van vluchten naar Turkije worden aangepast. Wij adviseren onze klanten, die gaan genieten van een vakantie in Turkije, daarom eerder aanwezig te zijn op de luchthaven dan de hierboven genoemde 2,5 uur voor vertrek.

Hoe kan ik online inchecken bij Transavia?

Voor alle Transavia vluchten kunt u vanaf 30 uur tot 4 uur voor vertrek van uw vlucht online inchecken.

Let op! Helaas is het niet mogelijk om online in te checken voor vluchten naar Turkije. U kunt dan inchecken voor uw vlucht op de luchthaven.

Hoe werkt het?

1. Houdt uw boekingsnummer en uw vluchtnummer bij de hand

2. Ga naar de selfservice website van Transavia

3. Volg de stappen en wijzig eventueel de stoelen voor uw reisgezelschap

4. Check jezelf en uw eventuele reisgenoten in

5. Print de boardingpass(en) uit

Als u online heeft ingecheckt, kunt u op de luchthaven eenvoudig uw ruimbagage afgeven. Op Amsterdam Airport Schiphol, Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport kunt u dit doen bij de ‘bagage drop-off’ balie. Bij overige luchthavens kunt u uw ruimbagage afgeven bij de check-in balie.

Internet check-in is niet mogelijk voor reisgezelschappen van meer dan 9 personen, mindervalide reizigers en gezinnen die reizen met een baby onder de 2 jaar.

De internet check-in is niet verplicht. U kunt ook inchecken bij de check-in balie of bij een selfservice check-in automaat. De internet check-in wordt door Transavia verzorgd. Sudtours heeft hier geen invloed op.

Bent u eenmaal online ingecheckt? Dan is het niet meer mogelijk om via Sudtours of Mijn Transavia bagage bij te boeken. Dit kan alleen nog op de luchthaven. Op de luchthaven gelden mogelijk hogere tarieven.

Hoe kan ik online inchecken bij Brussels Airlines?

Voor alle vluchten met Brussels Airlines kunt u vanaf 24 uur vertrek uw vlucht online inchecken.

Hoe werkt het?

1. Houd de laatste 6 cijfers van uw boekingsnummer bij de hand

2. Ga naar de website van Brussels Airlines

3. Volg de stappen en maak en stoelkeuze

4. Check uzelf en uw eventuele reisgenoten in

5. Print uw boardingspas(sen) uit

Als u online hebt ingecheckt, kunt u op de luchthaven eenvoudig uw bagage afgeven bij de Scan & Fly.

De I tinternet check-in is niet verplicht. Indien u ervoor kiest om niet op voorhand online in te checken, maakt u voor de check-in gebruik van de CUSS-machines in de vertrekhal van de luchthaven. Er is Brussels Airlines personeel aanwezig om u hierin te begeleiden.

De check-in wordt geheel verzorgd door Brussels Airlines. Zij hebben de gehele procedure uitgebreid voorbereid. Mocht er desondanks toch wat misgaan, dan kunt u op de luchthaven de verantwoordelijke aan de infobalie van Brussels Airlines aanspreken.

Ik vlieg met een andere luchtvaartmaatschappij dan Transavia of Brussels Airlines, kan ik dan ook online inchecken?

Nee dit is helaas niet mogelijk. Online inchecken kunt u alleen doen als u met Transavia of Brussels Airlines vliegt. Voor de andere maatschappijen checkt u in op de luchthaven.

VERZEKERINGEN

Wat dekt de annuleringsverzekering?

De dekking hangt af van het type verzekering dat u heeft gekozen bij Sudtours. De Europeesche verzekeringen dekt alleen kosten van een annulering met geldige, onvoorziene reden. Hieronder hebben wij een overzicht geplaatst met veel voorkomende situaties en de bijhorende dekking:

Annuleringsreden

Gold Dekking

Premium Dekking

ziekte of ongeval

100%

100%

familie 1e,2e graad die komt te overlijden of ernstig ziek wordt

100%

100%

familie 3e graad die komt te overlijden

100%

100%

vergoeding van niet gebruikte reisdagen bij afbreken van reis

100%

100%

onvrijwillige werkloosheid na een vast dienstverband

100%

100%

nieuwe baan na werkeloosheid

100%

100%

zwangerschap indien u tijdens het boeken van de reis nog niet zwanger was

100%

100%

zwangerschapscomplicaties

100%

100%

als uw auto door van buiten afkomend onheil het begeeft vlak voor u geboekte autovakantie

100%

100%

annulering wegens een al bestaande ziekte mits de situatie zich onverwacht verslechterd

100%

100%

visum wordt geweigerd buiten uw schuld om

100%

100%

ontbinden van het huwelijk of duurzame samenleving

100%

100%

zelfmoord van bloed-aanverwant tot de 3e graad familie

100%

100%

elke andere reden anders dan hierboven genoemd*

0%

75%

Klik hier om naar de uitgebreide voorwaarden te gaan.

*Met de all risk dekking bent u verzekerd voor 75% van de annuleringskosten wanneer u annuleert wegens elke andere reden dan hierboven genoemd. Belangrijk is dat deze reden voor u persoonlijk van belang is. Daarnaast moet de reden onvoorzien en buiten uw schuld om zijn. 'Ik heb geen zin meer' is daarom helaas geen geldige reden voor de Europeesche. Meer informatie vindt u onder 2.4 in de voorwaarden.

Maximum aantal personen

Het aantal reizigers dat bij schade recht heeft op een uitkering is beperkt tot 4 gezinnen of 9 personen. Met gezinnen wordt bedoeld de personen die bij de verzekerde in huis wonen en met wie de reiziger samen reist. Een gezin kan ook bestaan uit 1 persoon.

Bestaat uw reisgezelschap uit meer dan 4 gezinnen of 9 personen? Neem dan telefonisch contact met ons op voor het uitbreiden van de dekking. Wij informeren u dan graag over de mogelijkheden en bijkomende kosten.

Dekking uitbreiden

Het is mogelijk om de dekking van de annuleringsverzekering uit te breiden met onderstaande clausules. Voor meer informatie en de tarieven kunt u telefonisch contact met ons opnemen.

- Adoptieclausule: verzekeren tegen onverwachte toewijzing van een adoptiekind

- Beroepsmilitairenclausule: verzekeren tegen onverwachte overplaatsing i.v.m. oorlogsdreiging en intrekking van het verlof door de bevoegde instantie

- Huisdierenclausule: verzekeren tegen plotselinge ernstige ziekte van hond, kat of paard

- Marineclausule: verzekeren tegen verschillende onverwachte situaties die betrekking hebben op een marinier

- Zaakwaarnemer: verzekeren tegen situaties die onverwacht een extra persoon overkomen conform de dekkingsvoorwaarden, die niet kan worden beschouwd als eerste, tweede of derde familielid

Wat zijn de kosten voor een annuleringsverzekering?

Gold-dekking: de premie is 5,5% van de totale reissom.

Premium-dekking: de premie is 7% van de totale reissom.

Sluit u een annuleringsverzekering af, dan bedragen de poliskosten eenmalig 3,50 euro per boeking. Over de premie plus het bedrag van de poliskosten wordt 21% assurantiebelasting berekend.

Wat dekt de reisverzekering?

 U kunt kiezen uit 3 soorten: Basis, Comfort of Optimaal. Onderstaand ziet u de verschillen hierin.

Europeesche Verzekeringen

BASIS

COMFORT

OPTIMAAL

Premie per persoon per dag

Europa dekking*

€ 1,57

€ 1,92

€ 2,77

Wereld dekking**

€ 2,67

€ 3,07

€ 4,02

Personenhulp

inbegrepen

inbegrepen

inbegrepen

Maximum per verzekerde

Kostprijs

Kostprijs

Kostprijs

Geneeskundige kosten

inbegrepen

inbegrepen

inbegrepen

Buiten Nederland

Kostprijs***

Kostprijs***

Kostprijs***

Bagage

inbegrepen

inbegrepen

inbegrepen

Totaal

€ 1.000

€ 3.000

€ 5.000

Nieuwwaardedekking

1 jaar

1 jaar

2 jaar

Mob. Telefoon

€ 100

€ 300

€ 500

Tablets, beeld,geluid en filmapp.

€ 500

€ 1.500

€ 2.500

Eigen risico

€ 100

€ 50

€ 0

Geld

X

X

inbegrepen

Maximum per verzekerde

Niet gedekt

Niet gedekt

€ 500

Reis rechtsbijstand

X

X

inbegrepen

Binnen Europa

Niet gedekt

Niet gedekt

kostprijs

Buiten Europa

Niet gedekt

Niet gedekt

€ 25.000

Ongevallen (extra eenmalige uitkering)

X

inbegrepen

inbegrepen

Bij overlijden

Niet gedekt

€ 25.000

€ 25.000

Bij blijvende invaliditeit

Niet gedekt

€ 75.000

€ 75.000 

Unieke dekking bij alle 3 de opties:

- Dekking voor hulpverlening en repatriëring als thuisblijvende ex-partner, familie 1ste, 2e of 3e graad iets ernstigs overkomt en klant wil naar huis terug.

* Voor alle Europese landen inclusief Turkije heeft u een reisverzekering met Europadekking nodig.

*** Woont u niet in Nederland? Dan heeft u alleen dekking voor geneeskundige kosten als uw eigen zorgverzekeraar een basisdekking biedt voor medische kosten in het land waar u naar toe reist.

Klik hier voor de uitgebreide voorwaarden van de reisverzekering.

Dekking uitbreiden

Het is mogelijk om de dekking van de reisverzekering uit te breiden met onderstaande clausules. Voor meer informatie en de tarieven kunt u telefonisch contact met ons opnemen.

- Geldclausule: verzekeren van schade door diefstal of verlies van geld, behalve gestolen uit een vervoersmiddel, tot maximaal 500,- euro per persoon

(bij de optimaal dekking is deze dekking al inclusief)

- Hulp en huur vervoermiddelen clausule: verzekeren tegen uitvallen van de bestuurder of het vervoermiddel.

- Rechtsbijstand: verzekeren zodat u hulpverlenging krijgt in de vorm van rechtsbijstand door de deskundigen van DAS

(bij de optimaal dekking is deze dekking al inclusief)

- Sportuitrusting: verzekeren tegen schade van sportuitrusting, boven op het verzekerde bedrag voor bagage, in de categoriën: racket-/balsport, wintersport, wandel-/berg-/klimsport, duiksport, golfsport, ruitersport, vecht-/verdedigingsport, hand-/kruisboogsport, in-line-skate/skeeler, surf/zeilplank/kano en fiets. Kitesurf uitrusting is uitgelsoten op deze dekking.

Ben ik verzekerd tegen een negatief reisadvies?

Sudtours is aangesloten bij de Stichting Calamiteitenfonds Reizen. De op www.sudtours.nl gepubliceerde reizen vallen onder de garantie van het Calamiteitenfonds.

Deze garantie houdt in dat wanneer u een vakantie bij Sudtours boekt:

•             (een deel van) uw reissom terugkrijgt wanneer wij de vakantie als gevolg van een calamiteit ( bijvoorbeeld oorlog) niet of niet volledig kunnen uitvoeren;

•             de noodzakelijke meerkosten vergoed krijgt wanneer wij als gevolg van een calamiteit de vakantie moeten aanpassen of wanneer wij u vervroegd moeten repatriëren.

Wanneer het te gevaarlijk wordt om naar uw bestemming af te reizen, krijgen wij onmiddellijk een negatief reisadvies. Na bekendmaking van een negatief reisadvies is zowel de reisorganisatie als de reiziger gerechtigd de reisovereenkomst vanaf 30 dagen voor de vertrekdatum kosteloos te annuleren. Ook is zowel de reisorganisatie als de reiziger gerechtigd om de vakantie om te boeken naar een andere bestemming.

De reiziger die na bekendmaking van een negatief reisadvies een reisovereenkomst afsluit, heeft geen recht op geld teruggave.

De kosten voor deelname aan het calamiteitenfonds bedragen 2,50 euro per boeking met een maximum van 9 personen.

Kijk voor meer informatie op www.calamiteitenfonds.nl en www.anvr.nl.

VERZORGING

Wanneer gaat het half pension of het all inclusive in?

De verzorging gaat altijd in op de dag van aankomt bij het diner en eindigt op de dag van vertrek bij het ontbijt.

Door vluchttijden kan het zijn dat u geen gebruik kunt maken van het diner bij aankomst of ontbijt bij het vertrek. Dit kan voorkomen, Sudtours geeft hier geen vergoeding voor.

Het kan ook voorkomen dat u al vroeg op de bestemming bent of de laatste dag laat vertrekt. Wilt u dan langer gebruik maken van de verzorging, dan kunt u dit ter plaatse regelen. Houd er rekening mee dat dit vaak tegen betaling is. Sudtours kan dit helaas niet voor u regelen.

Wat houdt all-inclusive in?

Bij de verzorging all inclusive zijn alle maaltijden, lokale alcoholische dranken en frisdranken en vaak ook snacks bij de reissom inbegrepen. De verzorging begint met het diner op de dag van aankomst en eindigt op de dag van vertrek bij het uitchecken.

Voor een exacte beschrijving van de inhoud van het all inclusive progamma kunt u kijken op de accommodatiepagina van Sunweb onder ‘accommodatie’.

Wat houdt ultra all inclusive in?

Bij de verzorging ultra all inclusive zijn alle maaltijden, lokale alcoholische dranken en frisdranken en vaak ook snacks en andere extra’s inbegrepen.

Een ultra all inclusive hotel heeft een uitgebreider programma dan een all inclusive hotel. Zo kunnen de drankjes hier bijvoorbeeld 24 uur per dag beschikbaar zijn, waar bij een all inclusive programma hier vaak tijden aan verbonden zijn. Ook is het mogelijk dat er zelfs geïmporteerde dranken inclusief zijn of dat er ook ’s nachts een buffet aanwezig is.

De inbegrepen extra’s kunt u terugvinden bij de beschrijving op de accommodatiepagina van Sunweb onder ‘accommodatie’.

De verzorging begint op het moment dat u incheckt en eindigt op de dag van vertrek bij het uitchecken.

Wat houdt halfpension in?

Bij de verzorging halfpension zijn het ontbijt en het diner inbegrepen. Drankjes zijn niet inbegrepen.

De verzorging begint met het diner op de dag van aankomst en eindigt met het ontbijt op de dag van vertrek.

WIJZIGEN

Kan in de persoonsgegevens wijzigen?

Tot 1 week voor vertrek is het mogelijk om de persoonsgegevens kosteloos aan te passen. Houdt er rekening mee dat er binnen 1 week voor vertrek mogelijk kosten berekend worden voor de wijziging.

Voor meer informatie hierover, kan de hoofdboeker telefonisch contact met ons opnemen via 0900-0126 (lokaal tarief).